Korkade uttryck/ordspråk som jag stör mig på... DEL 2

Ytterligare en lång rad ordspråk som är konstiga, och i många fall mycket korkade, om man inte känner till den historiska bakgrunden...

"Här ligger det en hund begraven"

Alltså, va? Jag kan inte ens komma på en logisk förklaring till varför detta idiom har uppstått. Det hela betyder att någonting är mystiskt. Men vad är det som är mystiskt med en död hund? det är ju bara äckligt. Någon har tänkt helt fel...


"En vacker dag"

Egentligen är det ju inte totalt sopkasst just detta uttryck. Men om jag exempelvis skulle säga att "En vacker dag kommer jag dö" så blir det genast fel. Det har ju inte jag någon aning om? Det kanske regnar, blåser som tusan och jorden kanske med största säkerhet kommer att gå under bara minuterna efter att jag lämnat min dödsbädd. Då vore det ju knappast en vacker dag.


"Ett äpple om dagen håller doktorn borta"

Det här uttrycket måste ju vara verket av en extrem mytoman som arbetade inom fruktindustrin. Man blir knappast ärkefrisk bara för att man äter ett äpple. Det är till och med troligare att någon har gått runt och snorat ner ditt äpple med dödsbakterier under tiden det låg i fruktståndet. Ett värdelöst uttryck som helt saknar sanning? Svar: Ja.


"Falla någon på läppen"

Återigen ett uttryck som jag inte ens i min vildaste fantasi kan förstå. Skulle det vara bra att få någonting på läppen? Jag gillar inte ens fläskläppar, det känns bara som att man ser ut som värsta idioten, vilket man ju också gör. Möjligen om man var i en öken, törstig som aldrig förr, och någon kastade en handfull vatten på dig så kan jag förstå uttrycket, men hur ofta händer det egentligen? Har man lyckats ta sig till rymden borde man fa-an kunna hitta på ett bättre uttryck.


"Få blodad tand"

Detta kan ju vara ett av de mest ologiska uttryck som finns. Det hela betyder någonting i stil med: uppleva något som man vill lära sig mer av, eller uppleva igen. Vad i helskotta har det med uttryckets ordagranna betydelse att göra? skulle jag ha massa blod på min tand kan jag mer eller mindre garantera att jag nog helst inte skulle vilja uppleva det igen. Det är ju äckligt...


"Få sina fiskar varma"

Återigen så störs man ju över hur knasigt uttrycket är. Varför skulle det vara en dålig sak att få varm fisk istället för kall? Jag tycker till och med att varm fisk är klart mycket godare än kall...


"För gammal ost"

Det här uttrycket är ju egentligen underbart, av den enkla anledningen att det är som hämtat ur TV-programmet grannfejden. Tänk dig att följande scenario har utspelats:

De båda grannarna har aldrig riktigt kommit överens men Johansson har nu äntligen tänkt ut en plan som ska göra att han segrar i den evighetslånga fejden med Pettersson. Han bjuder över Pettersson på middag, vilket Pettersson givetvis inte kan tacka nej till. "Äntligen har den där Johansson gett upp och ska nu erkänna sig besegrad", tänker han. Så är inte fallet. Middagen förflyter och allt verkar gå bra fram tills det är dags att äta ost och kex till efterrätt. Pettersson som nu helt har släppt guarden går rakt i fällan. Han tar en stor tugga av osten och inser direkt sitt misstag. Den är ju för fan lastgammal! Gråtande springer han hem till sin fru, rycker upp dörren och utbrister med hög och mörk stämma: "Han ska få för gammal ost!" Det är väl en rimlig förklaring till ordspråkets uppkomst?


Det var allt för del 2. Det kommer säkerligen fler delar när jag är uttråkad.




Kommentarer
Postat av: S A N D R A T J U L I N S

*Kolla in hos mig och säg vad ni tycker om Britney's nya låt!* (: http://sandratjulins.blogg.se/2009/november/britney-spears-3.html#comment

2009-11-13 @ 22:19:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0