Korkade uttryck/ordspråk som jag stör mig på... DEL 1

Det finns så jävla många uttryck och ordspråk som jag hatar. Vissa saknar dessutom helt relevans och är bara helt korkade. Kan ta några exempel:


"Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder?"

Men seriöst, är detta ett skämt eller? Hela november är som en instruktionsvideo över hur dåligt väder ser ut. Men vi skulle kunna ta det längre. Låt oss säga att det blixtrar något så in i helvete, regnar eldbollar och blåser värre än den vind som genereras av Carolas fläktar som hon alltid använder. Lägg dessutom till att all magnetism har flippat ur, eftersom hela jorden är i obalans, vilket gör att det flyger spikar och andra vassa metallföremål i hundratals kilometer i timmen. Askul att få hundra sådana föremål i buken, eller någon annan kroppsdel för den delen. Skulle inte det vara "dåligt" väder? Jo, det skulle det absolut. Det finns dåligt väder, punkt slut...


"Jag får dåndimpen"


Va? Vem i helvete kom på ett så jävla korkat uttryck? Dåndimpen, är det ens ett ord? Jag blir mest förvirrad...


"Att skita i det blå skåpet"

Att det finns ett uttryck som heter "att skita i det blå skåpet" är ju helt jävla sjukt. För att det någon gång ska ha uppstått måste ju nästan någon ha bajsat i ett blått skåp, vilket ju är ännu sjukare än själva uttrycket. Att det sedan har blivit såpass vanligt att det faktiskt används av folk får en ju att fundera hurvida svenskar faktiskt har ett tvåsiffrigt IQ-tal eller inte...


"Ana ugglor i mossen"

Jag behöver väl knappast ens gå in på varför det här är konstigt? Att ana oråd, men istället för att säga det rakt ut så säger man att man anar ugglor i mossen, varför skulle man göra det? Så omåttligt korkat...


"Dra dit pepparn växer"

Ytterligare ett mycket konstigt uttryck.Det hela säger man alltså till någon som man ogillar och som man vill ska försvinna ur ens åsyn. Egentligen samma innebörd som "Dra åt skogen", förutom att skogen är klart närmare. Att dra dit pepparn växer bör alltså anses som något starkare än att dra åt skogen. Problemet som uppstår är ju dock att pepparn ursprungligen kommer ifrån Indien, och jag hade hellre åkt på semester i Indien än till någon regnig svensk skog.


"Bestämma vart skåpet ska stå"

Nog för att det kan vara svårt att möblera om ibland, men var man verkligen tvungen att göra ett uttryck av det hela? Nej, jag tror inte det...


"Cirkeln är sluten"

Egentligen har jag bara en liten tanke om just denna. Är det en cirkel om den inte är sluten?


"Det gick som på räls"

Att säga att det går som på räls kan jag gå med på, men säger man att någonting gick som på räls, låter det då inte som att någonting har spårat ur? Det tycker i alla fall jag, och då är ju innnebörden av uttrycket helt fel...


"Det osar katt"

Vore det inte bättre att säga att det luktar hund eftersom hundar har en klart mycket mer distinkt lukt än vad katter har? Min katt luktar inte ens någonting, mer än extremt mycket kaviar i munnen, men där sticker jag sällan in näsan.


Stay tuned för del två. Och tre, och fyra. Jag vet ärligt inte hur många delar det blir, det finns så många korkade uttryck. Men det kommer garanterat flera!


Kommentarer
Postat av: stefan

hahaha klockrent!

2010-06-13 @ 12:36:59
URL: http://stefanos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0