Adam Lambert får svenska Idol att blekna

Har småtittat lite på Idol såhär i början, sådär lite med ett öga, utan någon större entusiasm. Jag har sett en del godbitar, exempelvis Calle Kristiansson som har flertalet bra låtar på youtube och som gjorde en riktigt bra audition. Även den 37-åriga gubben som drog igång en jävligt fin "Whiter Shade of Pale" imponerade, men det känns fortfarande ganska svalt. Anledningen till detta svala intresse stavas Adam Lambert.

American Idol 2:an har nämligen fått mig att inse skillnaden mellan en bra röst och en helt makalös röst. Vissa svenska idoldeltagare har bra röster. Adam Lambert har en av de bästa jag har hört. Han kan sjunga allting och när jag såg honom avsluta Don't Stop Believing på ett sätt som endast Steve Perry of Journey lyckats med tidigare blev han till och med värd ett eget blogginlägg.

Jag insåg först hur oerhört höga toner han kunde sjunga i den fantastiskt bra covern av 4 Non Blondes - What's Up (se nedan) och sedan har det bara fortsatt. Varje klipp jag ser honom i leder till att jag blir ännu mer fascinerad, och jag måste ställa mig den rättmätiga frågan: Hur höga toner kan mannen ta egentligen? JÄVLAR vad bra han är. Han är så bra att det ryktas om att Brian May (ja, vi talar alltså om Gitarristen i Queen) funderar på att erbjuda Lambert platsen som frontman i Queen. Han ska alltså ersätta Freddie Fucking Mercury, en av tidernas främsta. Då kanske ni förstår Adam Lamberts kapacitet. Här nedan kommer ett litet urval av vilka trollkonster Lambert kan frambringa med sina stämband.


Håll utkik runt 2:10



Jämför med personen som vann American Idol, Kriss Allen, till synes en medelmåtta i jämförelse...



Stackaren får hålla tillbaka ända till slutet för att inte överglänsa de andra deltagarna. Men sen smäller det fan. Vilken oerhört bra avslutning på en av tidernas bästa låtar.



I klass med Steven Tyler, om inte bättre...



Behärskar även ett gammalt Zeppelin mästerverk.



Bättre än orginalet...



Ja, kort och gott så är alla klipp sevärda. Får Lambert bara rätt låtar kan han ju äntligen återinföra lite musik som kräver en helvetes musikalitet, och då kan vi kanske till slut få de lite trögfattade att inse hur jävla lamt det är med hiphop och rnb.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Han är lika gay som du

2009-09-23 @ 01:30:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0