Hur ett namn kan förändra känslor

Har du någonsin varit med om att du vid något tillfälle tappat lite av din respekt, eller fått förändrade känslor, för en person när du fått reda på dennes namn? Kanske har du råkat ut för att en skitsnygg tjej visade sig heta Ursula, eller kanske har du sett en superskurk i en actionfilm som efter halva filmen presenterade sig som Mr. Kind? För mig inträffade ett typexempel på detta mycket enerverande fenomen för ett antal år sedan. Jag gick i högstadiet och minns denna stund som en mycket mörk händelse i mitt liv.

För första gången hade jag hamnat i en riktig MacGyver-period. Jag kunde inte sova innan jag fått min dagliga dos av MacGyver och satt därför uppe långt in på nätterna för att kunna få se ytterligare en episod ur denna fantastiska människas liv. Jag var helt fascinerad över hur Mac löste de svåraste av problem med hjälp av mer eller mindre ingenting. Killen kunde ju för tusan bygga en handgranat av en kotte och lite kåda. Att han dessutom gick hem hos tjejerna trots att han hade en groteskt ful frisyr på huvudet gjorde ju inte saken värre. MacGyver var den ultimata mannen.

Jag var inom kort så långt inne i MacGyvers värld att jag en dag satte mig för att googla hans namn och läsa in mig på eventuellt missad nördfakta om denna makalösa hjälte. Det skulle jag aldrig ha gjort. Till en början gick allt fint och jag lärde mig saker som jag aldrig trodde jag skulle få reda på, men så plötsligt stod ett ord ut. För första gången kunde jag läsa MacGyvers förnamn, något som mig veterligen ALDRIG nämns i serien. Man kunde ju tro, i alla fall så gjorde jag det, att han skulle ha något coolt namn som Sean, Scott eller Dolph, men mer fel kunde jag inte ha. Han heter Angus. Angus!

Det var som om hela mitt hjärta plötsligt förvandlades till en platt och dötrist Orup-skiva. Det var som om mitt dåtida liv tog slut vid den tidpunkten. Min stora idol och tidernas coolaste seriekaraktär hade bestraffats med det kanske fulaste namnet som någonsin funnits sedan Gunlög och Aslög var populära. Angus, usch, jag minns de isande rysningar som jag kände konstant i flera dagar efter namnavslöjandet. Visst har jag fortfarande en enorm respekt för MacGyver, hans efternamn är ju fortfarande sinnessjukt coolt. Men trots detta har ingenting varit sig likt sedan jag fick reda på att han heter Angus. Med vetskapen om detta överfula namn kommer MacGyver aldrig någonsin att kunna uppnå samma hjältestatus som han en gång hade. Hans förnamn förändrade allt...


Angus... Killen heter Angus...

Kommentarer
Postat av: m a t i l d a

Härlig och fin blogg :)

Hoppas din lördag har varit bra hitills, och att den fortsätter bra :)

2010-05-08 @ 17:50:43
URL: http://sparklegirl.blogg.se/
Postat av: Bumble

Måste bara fråga, har du blivit publicerad? Du har ett väldigt starkt språk som känns aningen bekant. Väldigt underhållande blogg, i vilket fall!

2010-05-09 @ 14:43:44
Postat av: Viktor Den Store

@Bubmle, nej jag har aldrig blivit publicerad. Det kan givetvis komma sig av att jag heller aldrig skickat in någon av mina texter :)



Tack för komplimangen iaf!

2010-05-09 @ 17:49:29
URL: http://ettpaeron.blogg.se/
Postat av: Bella

Hej! Tycker du ”militärstilen” är snyggt i vår och sommar?

I alla fall, säg gärna vilka byxor du tycker är snyggast. Ha det gött! Kram.

2010-05-09 @ 19:54:11
URL: http://bellvis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0