Valborgskvällen som spårade ur

Nu kanske ni tror att jag hade tänkt skriva en fantastiskt meningslös text om hur jag spenderade senaste valborg? Då tar ni fel. Jag hade istället tänkt ta er med på en resa bakåt i tiden, kanske sådär 5 år eller något, för att gå igenom en kväll som sedan dess har varit ett frekvent samtalsämne i mina närmaste umgängeskretsar. Början av kvällen har jag inga direkta minnen av, allt gick lugnt till, det var först senare som det hela började spåra ur totalt.

Av någon outgrundlig anledning hamnade vi fram mot 01:00-tiden på natten vid den fullständigt livsfarliga majbrasan i Skarpnäck. Detta visade sig snart vara ett mycket osmart drag, för när vi stod där och värmde våra stelfrusna kroppsdelar började två (eller om de kanske var tre, men då var den ena tämligen anonym) kids med invandrarbakgrund snart närma sig. Vi började väl så smått att ana oråd, men eftersom vi var i numerärt överläge fanns än ingen direkt hotbild.

Det visade sig snart att dessa pojkar just hade påbörjat sin resa på vad som idag säkert är en grovt kriminell bana, och att den ena var mycket röksugen. Följande hysteriskt roliga dialog utspelade sig, allt under tiden som den lite mindre gangstern började veva runt som Starwars kid med en glödande pinne:

(Jag kanske överdriver något, historien har ändrats lite genom åren, men i huvudsak var det precis såhär det utspelades)

- Ey, är det någon här som röker yaao, undrade den uppenbart lågintelligente gangsterzigenaren.
- Nej tyvärr. Vi är laglydiga medborgare och uppfyller ännu inte ålderskraven för att handla tobak, svarade vi alla i kör, samtidigt som våra ögon tindrade ikapp med stjärnorna på den kyliga majhimlen.

En suck av missnöje blandat med hat hördes från den röksugne, som sakta men säkert började röra sig närmare mig och Frejsan (ni vet killen som brukar göra ascoola eldtrick som jag skrivit om i ett tidigare inlägg). På sin resa mot utkanten av vårt kompisgäng, där jag och Frejsan troligen diskuterade eventuella infartsleder till Stockholms innerstad, kände sig cigarettiggaren inte helt nöjd med svaret han tidigare hade fått och utbrast plötsligt:

- Jag svär, om någon av er har en tändare så kommer jag kasta in er i elden.

Här går våra åsikter isär en aning, men det finns två huvudspår till varför han kastade ur sig ett uttalande som detta: Antingen hade han helt tappat röksuget och ville istället bli pyroman, eller så ansåg han att alla som har tändare röker. Hursomhelst så fick han av någon av oss det givna svaret:

- Bara för att man har en tändare så betyder ju inte det att man röker.

Ännu surare än tidigare närmade sig nu gangstern mig och Frejsan med stormsteg. Ju närmare han kom desto mer började vår diskussion att sakta dö ut, för att vid gangsterns ankomst helt bytas ut mot tystnad. En riktigt obekväm känsla inföll och vi insåg snart att den mycket agressionsfyllda invandrartonåringen inte skulle ha närmat sig oss utan att ha några visdomsord att bjuda på. Vi var helt klart spända av förväntan, och jag minns hur pulsen ökade samtidigt som den röksugne andades in för att ladda sina lungor med syre inför den kommande repliken. Han sneglade på Frejsan och utbrast:

- Azzå, om jag någon gång får se dig med en tändare kommer jag knulla dig upp och ner!

Frejsan, som uppenbarligen inte insåg att han var under hot, svarade med någon typ av fulslag på munnen och med en mycket ljus röst:

- Okeeeeeej

Efter detta var måttet rågat (Per Ledin, om du läser detta: Råttet var mågat) för båda de två invandrarkidsen. Starwars kid började attackera delar av oss med sin glödande pinne, medan rökarpojken försökte leverera en flykick. Vi flydde som de män vi redan på den tiden var, och gick istället för att grilla korv och berätta rövarhistorier. Historien fortsatte visserligen i ytterligare ett kapitel efter detta, men denna del lämnar jag istället åt er fantasi. Helt klart är i alla fall att vi såhär i efterhand minns denna händelse som oerhört komisk, även om den var farligt nära att utvecklas till någonting riktigt läskigt.

Vi har även vid flertalet tillfällen försökt bryta ner det som den galet röksugne killen sa. Han ville knulla oss upp och ner. Vad menade han med det? Ska vi verkligen vara upp och ned under själva akten, eller syftar han mer på att vi ska rida honom för att det på så vis ska gå "upp och ner"? Det enda vi kommit fram till är att hela uttalandet är väldigt konstigt, men det är också lite det som ger historian sin charm. Hoppas du gillade min lilla (jättelånga) berättelse, och tack för att du läste!


Kommentarer
Postat av: C A R I N

Tjaa! Börjat blogga igen, kommer skriva mycket om kläder, eftersom jag är väldigt utséende fixerad. Skriver också om fester, myskvällar med vännerna och sånt som är kul att läsa. Självklart massa bilder också! Vi ses på min blogg :*

2010-05-09 @ 21:08:12
URL: http://mancini.blogg.se/
Postat av: marie

Lägga till varann på bloglovin?

2010-05-10 @ 19:03:53
URL: http://lillmian.se
Postat av: Linda

hahaha :P

2010-05-10 @ 20:05:08
URL: http://misspeerfect.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0