The Social Network



Första gången jag såg The Social Network så befann jag mig på ett flygplan, vilket måste vara i särklass den sämsta platsen att se en film på. Ja, nästefter helvetet då. Trots att man i denna miljö knappt kan höra eller se på långa vägar så bra som man kunde önska så tyckte jag redan då att The Social Network bjöd på riktigt bra underhållning. Jag tyckte dock att jag inte riktigt gett filmen den rättvisa chans som den faktiskt förtjänar, så av den enkla anledningen satte jag mig häromdagen för att se filmen en gång till. Det slutade med tre gånger.

The Social Network borde verkligen inte vara bra. Att följa historien om hur Facebook kom att bli just Facebook låter på förhand ungefär lika lockande som att läsa en 1000 sidor lång bok som enbart handlar om löv. Det verkar helt enkelt inte spännande, men redan efter en minut har The Social Network bevisat motsatsen. Den första scenen är en makalös skapelse som hamnar högt upp på listan, inte bara över de bästa öppningsscenerna, utan över scener över huvud taget. Sorkins manuskript fullständigen sprutar ut en knivskarp dialog i ett rasande tempo genom hela filmen; smart, rappt och underhållande, och David Finchers regi osar en strävan efter perfektion som saknar motstycke. Karaktärerna är djupa och nyanserade och berättartekniskt finns det heller ingenting övrigt att önska. Sakta men säkert byts den trevliga kompisstämningen ut mot moraliska dilemman och ständigt växande klyftor i den tidigare vänskapen. Här låter det återigen både ytligt och tråkigt, men tack vare den underbara dialogen blir varje scen en njutning för alla sinnen.

Visserligen vet jag inte hur mycket direktiv de aktuella skådespelarna behövde, men jag anar att Fincher haft ett finger med i spelet även här för det är nämligen briljant rakt igenom. Spidermankillen Andrew Garfield är superb och Jesse Eisenberg, som spelar Facebook-skaparen och tillika den socialt missanpassade Mark Zuckerberg, levererar en av de bästa rolltolkningarna som gjorts av en skådespelare som ännu inte passerat 30-strecket. Någonsin.

När man funderar över vad Facebook egentligen har för betydelse för mänskligheten är det lätt att komma fram till den givna slutsatsen. Ingenting. Facebook är en totalt meningslös tidsdödare som vi utan tvekan skulle klarat oss minst lika bra utan. Jag vet redan att det finns många människor som önskar att Facebook inte fanns, ett tag hörde jag till den skaran. Det gör jag inte nu längre, för utan Facebook hade en film som The Social Network aldrig existerat. Och utan The Social Network hade filmåret 2010 känts fattigt, för så bra är den. Ett mästerverk.

Kommentarer
Postat av: Anonym

jag tycker den filmen är såå sjukt dåligt :) haha

2011-06-09 @ 18:55:08
URL: http://franceaemelie.blogg.se/
Postat av: A N G E L I J N A

följa varandra på bloglovin?:)

2011-06-10 @ 16:31:52
URL: http://angelijnas.blogg.se/
Postat av: P & F

Bra blogg!

2011-06-23 @ 14:59:43
URL: http://fashiongurus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0