Sverigedemokraterna - by demand

Eftersom min uppenbart trogne läsare Batman önskade att jag skulle posta ett inlägg om Sverigedemokraterna så är det kanske bäst att jag gör det. Han är ju trots allt en maskerad man som tagit lagen i egna händer, så det vore dumt att säga emot honom. Eftersom jag inte riktigt har någon tydligt formulerad frågeställning att besvara kommer således texten antagligen att vandra fritt kring olika delar som brukar uppta debatten kring SD. Eftersom jag saknar riktig inriktning i mitt inlägg finns det risk för att det antingen kan bli väldigt långt eller väldigt kort. Det återstår att se.

Låt oss för enkelhetens skull börja såhär. Jag tycker att SD har precis lika stor rätt till en plats i den svenska riksdagen som vilket annat folkvalt parti som helst. De är valda av folket, och förtjänar således sin plats, det är själva grundtanken i en demokrati.

Jag måste erkänna att jag inte är extremt påläst angående Sverigedemokraternas partiprogram, men eftersom jag har en väldigt politiskt intresserad vän har jag ändå fått en ganska bra bild av det hela. Jag antar att det alla egentligen undrar är ifall jag tycker Sverigedemokraterna är rasistiska, och nej. Det gör jag inte.

Den politik Sverigedemokraterna säger sig stå för tycker jag inte är rasistisk, men däremot har det ju framgått oerhört tydligt att det finns rasister i partiet. Men detta gäller ju givetvis även för andra partier. Det finns rötägg överallt.

Vad som stör mig mest angående medias bevakning av SD är att den är så otroligt snedvriden och löjlig. Varenda krönika handlar om att SD skulle vara rasister, och det starkaste argumentet är alltid av någon anledning Zlatan, trots att han ju inte har någonting med saken att göra. Jag besvarade nyligen en idiotisk debattartikel på Aftonbladet med följande kommentar, som visade sig vara väldigt uppskattad av både Sverigedemokrater och politiskt intresserade från andra partier. Den visar ganska väl en stor del av min tankegång:

"Är det inte dags att hitta någon ny infallsvinkel att försöka debattera mot SD? Detta otroligt fjantiga sätt har ju prövats en miljon gånger och fungerar inte på något sätt. Zlatan och alla andra är svenska medborgare, men de är ju inte 100% svenska för det eftersom de har ett annat ursprung. De blir inte mindre värda för det, men det är ju ändå så det är. Pizza är inte en svensk maträtt bara för att den bakas i Sverige, men den är precis lika god ändå.

Blir riktigt trött på hela den här jävla pajkastningen. Det är löjligt. Hade det inte funnits ett missnöje med invandringspolitiken och integrationspolitiken hade ingen röstat på SD. Men nu måste folk rösta på SD eftersom inget annat parti ens vill erkänna att det kan finnas brister.

Om SD nu är den största pesten som finns på hela jorden så får man väl fan se till att få bort grunden till SD:s framgång snarare än att kalla hela partiet för något larvigt ord."


Vad jag aldrig nämnde i denna kommentar var att jag tycker hela debatten om vad som är svenskt eller ej är helt onödig i sammanhanget. SDs motståndare söker febrilt efter ett svar på vad som verkligen är svensk eller ej, men ingen verkar inse att man genom att göra detta skapar en indelning av folk som man ju från första början klagat på att SD gjort. Sverigedemokraterna får oförtjänt mycket skit i media, det finns det inga som helst tvivel om. Alla fel de gör målas upp som om apokalypsen nu är nära, medan man helt kan strunta i att rapportera om fantastiskt konstiga snedsteg som görs av andra partiers medlemmar.

Framför allt Aftonbladet har visat sin fiaskojournalistik på absolut bästa sätt i sin kamp att bekämpa SD. Chefredaktör Jan Helin har gång på gång bevisat sin olämplighet att sitta på sin post, först och främst genom att skapa "Vi gillar olika"-kampanjen. Till en början var ju detta ett mysigt förslag, men allt eftersom tiden gått inser man att denna slogan är helt fel, för Aftonbladet visar inga som helst tendenser till att gilla olika. De gillar ju faktiskt väldigt lika, för de hatar och idiotförklarar alla som inte delar deras åsikt.

När Jan Helin sedan i en debattartikel får för sig att måla upp sig själv som en hjälte, och dessutom jämför sig med Raoul Wallenberg, ja då har det verkligen blivit löjligt. Det Raoul Wallenberg gjorde var heroiskt, det Jan Helin har gjort är att skapa hat på Internet. Det är inte heroiskt alls.

Nu märker jag att jag verkligen svävat iväg från det ursprungliga ämnet, så det kanske är dags att summera lite. Jag tycker det viktiga är att skilja på invandrare och invandring/integration. Det är inget som helst fel på de flesta invandrarna som tagit sig till Sverige, men däremot så finns det delar i integrationspolitiken som inte fungerar bra. Hade det fungerat hade livet i många förorter inte sett ut som det gör idag.

Sverigedemokraterna kanske inte är det absolut bästa partiet vad gäller en eventuell lösning på denna fråga, men på grund av att de andra partierna vägrar erkänna att det kan finnas problem så finns det inget annat alternativ. De andra partierna väljer helt fel sätt att bemöta SD på. Att låtsas som att problemet inte finns fungerar inte, och så länge denna feghet finns kommer Sverigedemokraterna att växa. Det är som jag sa ovan:
"Om SD nu är den största pesten som finns på hela jorden så får man väl fan se till att få bort grunden till SD:s framgång"

Jag hoppas att detta var någorlunda till belåtenhet Batman. Har du frågor är det bara att fråga på!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Sant att de ska ha en plats i riksdagen, för de är valda, men själv hade jag önskar att de inte var där. De som röstar på Sverigedemokraterna, tar jag, av egna erfarenheter, för att vara antingen lågintelligenta eller okunninga inom området som rör invandrare, olika kultuerer och deras seder och så vidare.

SD är för mig ett parti som inte vill ha en enda utländsk människa i hela Sverige, de ger sken av något annat. Men bara för att de har bytt skinnskallelooken mot kavaj så betyder det inte att de har ändrat sina värdeingar som är skrämmande, att vita står högre än svarta. Jag kan absolut förstå politiken som förs om att man inte ska ta emot mer flyktingar än vad landet klarar att ta emot, men dessa människor i SD vill inte hjälpa en enda människa från utlandet.

Svar: De Sverigedemokrater jag känner bryr sig absolut om alla människor och förespråkar inte alls människors olika värde. Däremot vet jag att de anser att folk bör hjälpas på den platsen de kommer ifrån, att omplacera människor kommer aldrig ge en fullständig lösning.
Viktor Den Store

2012-11-27 @ 12:05:18
Postat av: Moa

Kunde inte sagt det bätte själv!

2012-11-27 @ 13:36:19
Postat av: Sofia

Anonym - Du säger bara att SD för DIG är ett parti som inte vill ha en enda utländsk människa i hela Sverige, men sedan hänvisar du inte en enda gång till någonting som SD faktiskt har sagt, utan du bara utgår från dina.. tja känslor? Märkligt uttalande. Din personliga erfarenhet kan väl långt ifrån ligga som grund till vad du tror om ett parti som är det tredje största i Sverige?

Känns så konstigt att folk inte kan acceptera SD som ett behövligt parti när ungefär var 10e svensk vill lägga rösten på dem. De är ju uppenbarligen eftertraktade då.

2012-11-27 @ 14:45:47
URL: http://minasamladeverk.blogspot.com
Postat av: Jenny

Jag tkr det är förjävligt. Dom tar in mer och mer och mer människor, det finns inte ens jobb till oss som alltid bott här. Tror dom att dessa invandrare VILL komma hit, bli placerade i en förort med bara invandrare? Klart som fan det blir kaos. Det borde bli stopp nu, Sverige kan inte rädda allt och alla, så enkelt är det. Självklart ska vi hjälpa andra länder, men till vilket pris?
SD är där dom är idag, av en anledning :P

2012-11-27 @ 15:59:47
URL: http://jannny.blogg.se
Postat av: Svar till Sofia

Jag är ganska tydlig med att det är MIN åsikt, vad du tycker är en annan sak. Skrev även att de ska ha en plats i riksdagen EFTERSOM folk röstar på dem, även om jag inte gillar det. Rätt ska vara rätt.

Inlägget bli lite att jag drog alla över en kam, men av dem SD-sympatisörer jag har träffat så har den beskrivningen varit klockren. Kan hålla med om att det givetvis inte gäller alla SD-människor, hoppas jag i alla fall.

2012-11-28 @ 10:50:23
Postat av: batman

Jag såg denna samma dag du postade. Glömde bara att svara, tack för ett mycket uppriktigt inlägg! Jag tycker precis som dig i ämnet. Mycket bra inlägg, mycket bra.

Svar: Tackar!
Viktor Den Store

2012-11-30 @ 14:37:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0