Människor som röker

Det finns få saker i världen jag har mindre förståelse för än människor som röker. Jag kan förstå att det är svårt att bli av med ett beroende som rökning, men detta förklarar knappast varför någon människa är dum nog att börja röka från första början. Och dum är verkligen något man måste vara för att börja röka.

Det kan ju knappast vara en nyhet för någon att rökning är direkt farligt för kroppen, så redan här bör alla som har tankar på att börja tänka om. Men mot all logik så fungerar det aldrig på det sättet. Istället börjar massvis med människor röka ändå. Än mer intressant, och korkat, blir det när man får veta att nästan ingen har gillat att röka från början, utan de flesta har KÄMPAT för att börja tycka om det.

Hur tänker man då egentligen? Antagligen inte alls förstås, men vad driver en människa till att kämpa för att börja döda sig själv långsamt? Jag har i min vildaste fantasi försökt tänka ut vettiga anledningar, utan att komma närmare sanningen. När man frågar folk som röker finns det två svar som står ut ur mängden. Inte för att de motiverar en människa att börja fylla ett livsviktigt organ med rök, utan för att de flesta svarar det.

Många har börjat röka för att de tycker att det är coolt. Man känner sig tydligen lite som John McClane från Die Hard när man sitter där med ciggen i mungipan. Och John McClane var ju faktiskt ganska cool. VAR. Idag är John McClane en stel gammal gubbe med noll hårstrån på huvudet. Det är inte coolt.

Den andra anledningen folk brukar komma dragandes med är att man föll för grupptrycket. Det kan jag faktiskt inte förstå. Först och främst innebär detta att man måste vara väldigt svag som inte vågar vara sig själv på grund av att man tillhör en grupp. Och dessutom så måste ju gruppen vara skitkass. Om du umgås med folk som tvingar dig att röka bör du söka nytt umgänge omgående, för dessa människor är ju knappast speciellt vettiga.

Således finns det bara en enda anledning till att man börjar röka. Man är dum. Man är riktigt jävla korkad. Man är en komplett idiot. Så enkelt är det faktiskt, för ingen vettig människa kämpar som satan för att kunna börja förstöra sin egen kropp, förutsatt att man inte lider av extrem dödslängtan förstås. Men då finns det ju snabbare sätt att gå till väga. Min farmor lovade att betala mitt körkort om jag aldrig började röka, så nu sitter jag här med fräscha andningsorgan och ett körkort. Och dessutom är jag coolare är John McClane, och tillhör en grupp med lite smartare människor. Tack farmor!

Kommentarer
Postat av: Isabelle

Rökning är så jävla onödigt och dumt. Lite som facebook.

Svar: mm, förutom att facebook inte dödar riktigt lika ofta. Än så länge i alla fall!
Viktor Den Store

2013-02-20 @ 18:32:54
Postat av: Amanda

Efter att ha behövt se sin far genomgå cellgiftsbehandlingar för en tumör i just lungan så kan jag säga att folk som röker numer är något av det värsta jag vet! Är glad att han slutat röka och mår bra idag trots omständigheterna..

Svar: Skönt att höra att det finns folk som besegrat rökningsskiten :)
Viktor Den Store

2013-02-20 @ 19:54:03
Postat av: Sara

Inte nog med att dom förstör sin egen kropp...dom förstör ju andras lungor med när dom står och bolmar mitt utanför entrédörrarna till ICA MAXI... *ryser*

Svar: Blääääh! :(
Viktor Den Store

2013-02-21 @ 08:27:31
URL: http://helgur.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0