Att läsa och skriva

Jag hatar att läsa böcker. Det är helt ärligt bland det tråkigaste och mest meningslösa jag vet i hela världen. Det tar bara tid och gör att man blir dödstrött. Dessutom finns alla bra böcker som filmer, så varför i hela friden ska man då läsa när man kan få en mycket bättre upplevelse i ett annat medium? Mitt starka ogillande mot läsandet har medfört att jag i hela mitt liv nog bara läst ut ett ensiffrigt antal böcker, om ens det.

I hela min skolgång var jag lite av ett mysterium för mina lärare. De var alla helt oförstående till hur någon som kunde uttrycka sig i skrift kunde hata att läsa. Men ju mer jag har tänkt på det desto mer obegriplig blir deras reaktion. Varför skulle man inte kunna skriva bara för att man aldrig läser böcker? Visst hör läsande och skrivande ihop i viss mån, men det går för det första att läsa annat än böcker, plus att jag anser att alla människor som kan prata bra bör kunna uttrycka sig lika bra i skrift. Språkets uppbyggnad är inte speciellt avancerad att lära sig, då den byggs på tydliga och logiska mönster.

När man i skolan aldrig någonsin behövde läsa ut böckerna man gavs eftersom betygskriterierna i den svenska skolan är så löjligt låga, ja då fanns det för mig aldrig någon anledning att läsa böcker. Skulle man skriva en recension räckte det i regel med att läsa ett 20-tal sidor för att få en bild av språket. Sedan kunde man ordbajsa sig igenom resten. Jag kan verkligen inte förstå varför folk tvingar sig själva att se ett samband mellan skrivkunnighet och folks intresse för att läsa.

Jag tycker snarare att det vore på sin plats om folk tvingades läsa mindre skönlitterära verk när de går i skolan. Läser man för mycket böcker blir det lätt att man inspireras av någon annans sätt att skriva i för stor utsträckning, och då kan man lätt förlora sin egen identitet. Att härma någon annan är inte rätt sätt att skapa språklig mångfald och mer unika verk, snarare tvärtom. Det blir bara tråkigt och innebär att den språkliga variationen försvinner. Därför kommer här en liten uppmaning till alla lärare och kids: Våga vägra böcker. Titta på film istället!

Kommentarer
Postat av: Sara

Ligger mycket i det du säger.
Dock kan jag, i egenskap av bokmal, känna att filmerna baserade på böckerna inte är lika bra som böckerna. Ofta lämnas STORA delar av handlingen ute eftersom filmen skulle bli alldeles för många timmar lång annars. Det gör ibland att mycket viktigt går förlorat i filmversionen. :) Men det märks ju bara om man läst böckerna innan, förstås...

Svar: Precis, det är därför man inte läser böckerna alls ;)
Viktor Den Store

2013-01-15 @ 09:49:09
URL: http://helgur.blogg.se
Postat av: Therese Hammer

Jag föredrar en riktigt bra bok framför en film alla dagar i veckan ;)

Svar: Så du erkänner att du är tokig?
Viktor Den Store

2013-01-15 @ 13:09:25
URL: http://nightfalls.blogg.se/
Postat av: Therese Hammer

Haha om du säger det så!

Svar: TOK! :D
Viktor Den Store

2013-01-15 @ 13:24:27
URL: http://nightfalls.blogg.se/
Postat av: Sofia

Meh. Böcker är perfekt, just för att de räcker längre. Istället för att se en film man älskar som sedan är slut efter två timmar kan man läsa sig genom en underbar berättelse i flera dagar. Det är ju liksom never ending pleasure! Om man orkar läsa, vill säga :p

Svar: Man kan aldrig komma ifrån det faktum att en bok är en mindre imponerande skapelse än en film, och dessutom kommer man ju ingenstans i böcker. Det krävs ju att man läser i en evighet...
Viktor Den Store

2013-01-15 @ 16:50:05
URL: http://minasamladeverk.blogspot.se
Postat av: Sofia

Vilket är anledningen till att man älskar det, för man VILL INTE att det ska ta slut! :D

Svar: Man vill ju vara lägga ner boken och titta på film istället...
Viktor Den Store

2013-01-15 @ 17:05:41
URL: http://minasamladeverk.blogspot.se
Postat av: Rebecca

Tycker det är härligt att läsa böcker, då man får "fantisera" lite. Man får bilder i huvudet och nästan mer inlevelse än vad man får av en film. Men, det är ju självklart individuellt. Som Sara där uppe säger, i filmerna så tar de oftast bort stora delar av det som är med i boken ;)

Svar: De tar ju bort de dåliga delarna oftast! :P
Viktor Den Store

2013-01-15 @ 21:05:27
URL: http://www.becci.devote.se
Postat av: Rebecca

Nej, enligt mig tar de ofta bort delarna som är bäst haha!

Svar: Det verkar ju skitdumt...?
Viktor Den Store

2013-01-15 @ 21:58:51
Postat av: Rebecca

Verkligen megadumt vill jag påstå. Men känner man sig lat passar ju film perfekt!

Svar: Då är jag väldigt, väldigt, väldigt lat ;)
Viktor Den Store

2013-01-16 @ 01:09:27
Postat av: Rebecca

Ja, mycket lat paeron ;)

Svar: hah, men jag ser min lathet som en mycket god egenskap i det här fallet! :D
Viktor Den Store

2013-01-16 @ 11:29:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0