Den mästerliga videon till Gangnam Style



Eftersom Gangnam Style för inte så länge sedan firade över en miljard views på youtube vore det väl på sin plats att jag hyllade den lite. Själva låten är magisk på ett sätt som min kamrat Wow-Rossen beskrev bäst: "Det finns ingen som gillar den, men inte heller någon som hatar den!".

Det bästa med Gangnam Style är ju dock absolut inte låten, utan videon. För videon är sådär härligt bisarr på ett mycket svårbeskrivet sätt. Den är proppad med så mycket idiotiska saker så man troligen aldrig någonsin kommer lägga märke till allt, men för att min hyllning ska bli lite speciell så tänkte jag välja ut mina tre favoritdelar och analysera dessa lite närmare:

Redan 24 sekunder in i videon är det dags för idioti, för då sitter nämligen den gode Psy och spottar läsk rakt i huvudet på ett barn. Varför han gör det finns det nog ingen som vet, inte ens Psy själv, men den lilla dansaren verkar inte ha någonting emot det. Att spotta läsk kanske är ett koreanskt sätt att visa uppskattning.

Efter en minut och åtta sekunder utspelar sig den kanske sämsta scenen i musikvideohistorien. Två män som tidigare spelat någon typ av brädspel blir nu sprängda i luften. Så är det nog i alla fall tänkt, men tyvärr så blir det otroligt dåligt eftersom explosionen sker långt bort i bakgrunden, och brädspelarnas reaktion är så otroligt långsam så det bara ser ut som att de kastar sig handlöst mot marken. De offrar sig verkligen för konstens skull, men det blir bokstavligt talat magplask av alltihop.

Även med dessa direkt fantastiska scener i åtanke så finns det ändå en person som helt stjäl hela musikvideon, och därför tänker jag avsluta min Gangnam Style-hyllning med att hylla denne. Jag talar givetvis om kepstanten som sitter i bussen 90 sekunder in i videon. Hon har på sig världens största solskärm och ser allmänt badass ut, framför allt eftersom hon viftar så härligt med händerna när hon dansar. Hon syns inte i mer än några sekunder sammanlagt, men dra åt helvete vad bra hon är. Ska jag någonsin spela in en musikvideo, ja då ska solskärmsfarmor vara med!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0