En patetisk facebook-observation

Jag är till och från ganska duktig på att observera saker som irriterar mig. Det kan ha att göra med att väldigt många saker irriterar mig, eller möjligtvis att jag bara är duktig på att observera saker generellt. Eftersom folk i allmänhet nu för tiden lever med världens värsta bekräftelsebehov så kan man utan vidare ansträngningar observera mycket intressant på facebook. Där blottar folk nämligen hela sina liv och framför allt matvanor.

På senare tid har jag dock börjat störa mig på något aningen mer dolt än att folk älskar att posta bilder på kräftor, solnedgångar och japanska körsbärsträd i blom. Det hela har att göra med killars patetiska tro på att en facebook-like på något magiskt vis ska leda till avsevärt högre chanser att få till det med en tjej. Låt mig förtydliga det hela.

Snygga tjejer visar sin svaghet för uppmärksamhet genom att posta nya profilbilder stup i ett, oftast där de poserar på något löjligt och onaturligt sätt. Killar, vars hela existens är uppenbart centrerad kring att ligga med allt som rör sig, har rört sig eller i framtiden kanske kommer att röra sig, klickar då genast på "gilla"-knappen. Detta i sig är ingenting negativt eller patetiskt, eftersom det inte är fel att "gilla" en vacker dam i sina bästa år.

Patetiskt blir det först om damen i fråga senare råkar ändra sin relationsstatus från "Singel" till någonting som hintar om att hon är upptagen. Då plötsligt rasslar det bara in kanske en tiondel av alla "Likes" hon tidigare suttit och gottat sig i. Vad i hela helvete beror detta på? Det enda logiska är ju att killarna då märker att flickan redan är upptagen, och att det således inte finns speciellt stora chanser till kopulering.

Killarna har alltså från början fått för sig att en enda liten musklickning på internet skulle vara direkt kopplad till sannolikheten att få till det med en tjej. När sannolikheten för ligg plötsligt blivit avsevärt mindre, i och med att flickebarnet befinner sig i en relation, kan denna magiska "like" tydligen inte göra all den skillnad som de naiva sexdrivna pojkspolingarna tidigare trott. Detta, mina damer och herrar... Detta är riktigt patetiskt.

Kommentarer
Postat av: Isabelle

Det beteende är faktiskt riktigt jävla patetiskt. Och kommentarerna till bilderna då? Ibland garvar jag ihjäl mig bara åt det. Allt handlar om bekräftelse, oavsett kön. Killar med deras äckliga posebilder och likes haglar in från brudarna. Detsamma med put-munnarna från tjejerna. Som en barnslig tävling. Är så trött på detta!!! Vet man om att man ser bra ut finns ingen vits att vilja "samla likes" eller "visa upp sig" på ett sånt sätt. Jag tror dessa arma själar har ganska lågt självförtroende i grund och botten. Vill man ligga är det bara att dra ut på krogen. Sannolikheten för att få till det där och nog liiiiiiite större

Svar: Helt sant, men krogen är ju en direkt hemsk plats man helst inte vill beträda. Det kanske är därför folk håller till på facebook istället? ;)
Viktor Den Store

2013-03-16 @ 08:44:58
Postat av: Anonym

Haha jag känner igen mig mycket väl. Jag är en snygg tjej som fick väldigt mycket uppmärksamhet över internet tidigare. När jag skaffade pojkvän för 5 år sedan märkte jag hur det bara rasade och försvann radikalt, det var till och med killar som tog bort mig som vän "för att nu fanns det ju ingen chans", och folk som skrev till mig att men vad tråkigt att du har skaffat pojkvän, vilket jag tycker är väldigt konstigt. Tycker inte att man skriver så? Min vänlista har nog halverats under dessa 5 år ;)

Svar: Det är ju i alla fall ett effektivt sätt att se vilka "vänner" som är idioter! :)
Viktor Den Store

2013-03-16 @ 10:05:49
Postat av: Carro

Älskar dina teorier, dels för att de nästan alltid stämmer och för att du skriver precis det man tänker om folk men inte får ut i ord.
Hatar även folk som ska "kötta på gymmet" fem dagar i veckan och skryta om det sju dagar i veckan på facebook, sämsta inläggen någonsin.

Svar: Hela uttrycket att ha "köttat på gymmet" borde totalförbjudas. Vem kom på något så löjligt, och hur fan har det spridit sig?!
Viktor Den Store

2013-03-16 @ 11:41:20
Postat av: Anonym

du är patetisk... -.-

Svar: Ja? Det här inlägget handlar ju om en observation JAG har gjort, inte någonting alla redan vet. Kom in i matchen nu för fan...
Viktor Den Store

2013-03-16 @ 14:17:48
Postat av: Anonym

din "observation" är patetisk.

Svar: Ja, det står ju i rubriken. Men det kanske du inte observerade eftersom du är usel på att observera saker?
Viktor Den Store

2013-03-16 @ 19:39:05
Postat av: Tess

Det är du "anonym" som är den patetiska. Träffade texten i inlägget en öm punkt kanske?

2013-03-16 @ 19:58:59
Postat av: Amanda

Något som jag tycker är patetiskt är den löjliga konversation som ofta uppenbarar sig när en fjortis byter profilbild: Det börjar med att någon kommenterar exempelvis "Finaste<3<3<3" och personen som då bytt bild svarar något i stil med "Har du sett dig själv eller<3", sen kommer fler personer in och skriver liknande beundrarkommentarer som i sin tur får liknande svar och så håller det på i minst 25 kommentarer! GAAH!

Svar: Ja fy för helvete. Det borde vara ett medeltida straff på det...
Viktor Den Store

2013-03-16 @ 21:59:31
Postat av: Anonym

men Tess lilla, jag får tycka vad fan jag vill eller hur? Och jag tror att det är skribenten här som har träffats på en öm punkt ;) som han verkar ha gjort i hela sitt patetiska liv. Så jävla negativ och tråkig. Har du inga vänner och inget liv, Viktor den lille?

Svar: Jo, jag har både vänner och liv, så du har ju helt missat alla tänkbara ömma punkter. Men försök gärna igen...
Viktor Den Store

2013-03-20 @ 10:55:28
Postat av: Anonym

visst. jag tror på det så mycket jag vill.

Svar: Ja, det är klart. Men jag förstår inte vad du ens menar skulle vara den ömma punkten...?
Viktor Den Store

2013-03-20 @ 21:11:52
Postat av: Anonym

Kanske du själv aldrig får några likes eller kommentarer och dylikt på dina bilder. Och blir så sjukt provocerad när andra får det. Avundsjuka min vän, avundsjuka.

Svar: Inte får jag speciellt mycket likes eller kommentarer på mina bilder, men det skulle rent teoretisk kunna ha att göra med det faktum att jag aldrig postar några bilder. Således skulle ju avundsjukan snarare grundas i att andra postar bilder medan jag inte gör det, men även detta är felaktigt tyvärr. Försök gärna igen!
Viktor Den Store

2013-03-21 @ 21:16:19
Postat av: Anonym

man kan ju få likes även på gamla bilder som man har postat ;) inte sant?

Svar: Men jag har typ inte postat några sådana bilder på mig själv heller...?
Viktor Den Store

2013-03-23 @ 12:54:19
Postat av: JP

Hur gammal är "en vacker dam i sina bästa år"?

Svar: Det beror väl på när damen i fråga har sina bästa år? ;)
Viktor Den Store

2013-04-10 @ 15:35:15
Postat av: JP

Precis vad jag menar. Det kan ju bara bestämmas av henne själv ... eller? Men då undrar man ju vart uttrycket : skönhet ligger i betraktarens ögon, kommer ifrån?

Svar: Det uttrycket kommer från helvetet. Skönhet kommer från mina ögon, och så var det med den saken.
Viktor Den Store

2013-04-10 @ 15:45:20
Postat av: JP

Haha, bra, då har vi rett ut det iallafall.

Svar: Om du undrar om någon är snygg så är det bara att fråga mig :P
Viktor Den Store

2013-04-10 @ 15:57:54
Postat av: JP

Absolut. Ska komma ihåg det.

2013-04-10 @ 16:01:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0