En omänsklig sorg...

Jag är ledsen. Så ledsen att inga ord i hela världen kan användas för att förstärka ordet "ledsen" tillräckligt för att ge min sorg rättvisa. Sverige missar VM i Sydafrika efter en match man borde ha vunnit. Danmark, ett land jag verkligen hatar, lyckades makalöst nog vinna, trots att man var totalt utspelade i andra halvlek. Och trots att man haft enormt tur genom hela kvalet är man nu klara för VM. Danmark, ett lag som inte ens är bra.

Jag är så himla ledsen. Jag hade sett fram emot en sommar framför TV:n, där man får känna den där underbara känslan man bara kan få när man hör tusentals svenska fans stämma upp i nationalsången inför en mästerskapsmatch. När strofen "Ja jag vill leva jag vill dö i norden" framförs av ett hav av gulblåa hjältar som sjunger ut sina hjärtan står tiden stilla, och ingenting kan vara vackrare än så. Tyvärr får vi nu inte uppleva detta. Istället blir det ett mästerskap som helt saknar spänning, helt saknar nerv.

Sverige har inte varit bra i det här kvalet, men idag fanns det trots allt en spelare som visade hur fantastisk han är. Zlatan var totalt dominant, fullständigt makalös och helt outstanding. Han var den enda fotbollsspelaren på planen, alla andra endast brickor i ett spel utformat för att Ibra skulle få visa sin briljans, visa vilken fantastisk spelare han är. Hela det svenska spelet mynnade ut i en hopplös långboll upp mot Zlatan, som i tid och otid var markerad av åtminstone två danskjävlar. Även om bollen var omöjlig att suga in så lyckades Zlatan med just det. Han vann varenda boll och gjorde saker som inte ska vara möjliga att likna rena barnleken. Han tog emot passningar i knähöjd, midjehöjd, axelhöjd, basketspelarhöjd och bollar som var så höga att det var snö på dem när de landade. Ingenting var omöjligt för Zlatan denna kväll, och han om någon förtjänade en plats i VM.

Zlatan verkar redan ha utvecklats enormt sedan han kom till Barcelona, och tänkbart är att han nästa säsong kommer att vara på toppen av sin karriär. Men då har Sverige inte kvalat in till VM... Det blir ingen resa till Sydafrika. Istället får man sitta inne i det svenska ösregnet kring midsommar och fundera över vilka som ska starta i EM-kvalet till EM 2012. Själv vet jag inte. Det beror på om Lagerbäck blir kvar eller inte. Jag hoppas han får gå, för Sverige behöver någonting nytt, eller ännu hellre någonting nygammalt. Jag vill se Jörgen Lennartsson och Tommy Söderberg göra ett nytt U21 av A-landslaget. Först då kommer min sorg att börja tyna bort. 


Jag längtar efter den dagen då denna scen återuppspelas...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0