Världens bästa tecknade serie!

Åh vilken lyckostund jag upplevde under gårdagen. Det är nämligen så att jag i flera år har letat efter en Kalle Ankas Pocket som ligger mig mycket varmt om hjärtat. Problemet har dock varit att den verkar ha gått upp i rök, jag kan helt enkelt inte hitta den. Igår var till slut dagen framme då fru fortuna stod på min sida. Mitt i en hög av gamla tidningar, som jag haft nedpackade i en väska i flera år, såg jag omslagets lyster glittra i månens svaga sken. Jag hade funnit den, tidningen som så länge besökt mina drömmar.

Jag har vaknat upp natt efter natt, kallsvettig och torr som en öken i munnen, med ett enormt begär efter just denna tidning. Jag har känt att jag verkligen måste läsa igenom just denna pocket i flera års tid, allt på grund av endast en serie. Den främsta av tecknade serier, med ett manus som är så fantasirikt och underbart att alla andra tecknade serier blir grå och tråkiga. Jag talar givetvis om "På rak konkurs i pengahavet", från Kalle Ankas Pocket nummer 201. Det finns ingen serie, förutom möjligen "Köksmästarsåsen" (där kalle öppnar en restaurang i en gammal spårvagn) från nummer 252, som kommer upp i en nivå som ens är värd att jämföra med denna.

Detta magiskt episka alster berättar historien om hur Farbror Joakims pengar börjar ruttna, vilket endast ger honom två alternativ. Antingen skickar han iväg pengarna på semester, eller så måste han växla allt till mynt. För Joakim finns det alltså inte mycket till val, han väljer att bygga ut bingen och växla alla sedlar till mynt. Hans enorma förmögenhet leder till att han har ett enormt hav av pengar, vilket han utnyttjar på bästa sätt genom att slänga in båtar som åker runt i pengahavet.

Dessvärre uppstår dock problem när betjänten Albert kommer med räkningen. Den nya bingen, med propellrar som roterar mynten för att de ska röra sig som vatten, och ett datorsystem som simulerar väder, kostar enorma summor pengar. En ohållbar situation har uppstått, innan Kalle nämner de magiska orden: "Det skulle kunna vara rena turistfällan". Farbror Joakim får en snilleblixt och börjar genast ta emot kunder som attraheras av en tur på pengahavet. Det hela blir en succé, innan Björnligan kommer in i bilden.

176-bröderna har nämligen insett att taket på den enorma bingen är platt, och man lyckas därför landa ett segelplan ovanpå den massiva byggnaden. Dessvärre sätter deras girighet stopp för den geniala planen eftersom de lastar planet för tungt. Planet har inte tillräckligt med lyftkraft utan kraschar, vilket oturligt nog gör att Ankeborg börjar brinna.

Det finns endast en sak att göra, och trots att Joakim först protesterar inser han snart att endast hans pengahav kan rädda staden. Ventilerna till valvet öppnas och pengahavet strömmar ut över Angeborgs gator. Elden släcks och i bakgrunden hörs invånarnas jubel när de inser vilka enorma rikedomar de nu kan gå ut och roffa åt sig av.

Joakim vänder dystert, med släpande fötter, tillbaka in i den numera tomma bingen, övertygad om att hans dagar som världens rikaste anka är över. Han hinner dock inte långt innan det ringer på dörren. Där står en enorm kö av Angeborgsinvånare som börjat samla ihop Farbror Joakims pengar. De inser att Joakim räddat deras hus och de hederliga Ankeborgarna förstår att de inte kan behålla pengarna. Påfyllnaden av pengahavet kan börja igen, samtidigt som Joakim svimmar av lycka.


Tveklöst världens bästa serie...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0