Inception - Adla Nolan snarast!

Igår var tiden äntligen kommen. Jag skulle, efter månaders väntan, äntligen få se Christopher Nolans nya film Inception. I vanliga fall när jag beger mig till biografen för att se en film som varit så hypad som Inception så brukar jag vara en smula nervös eftersom jag inte på förhand kan vara säker på om filmen lever upp till mina skyhöga förväntningar. Men denna gång var det dock inte ett dugg nervöst, för jag vet att Christopher Nolan alltid levererar mer än vad man kan vänta sig. Inception var givetvis inget undantag.

Jag vet knappt var jag ska börja, för den här filmen besitter ett sådant djup att varje liten del skulle kunna vara föremål för timslånga samtal. Timslånga samtal som enbart skulle innebära att du ytterligare inser filmens oerhörda djup. Nolan har skapat en historia som är så hutlöst genomtänkt att du måste vara mäktigt koncentrerad hela filmen igenom för att hänga med i handlingen. Det kanske låter jobbigt, men det är faktiskt en egenskap som jag alltid har uppskattat hos Nolan. Han ställer krav på tittaren. Man måste själv ge filmen en ärlig chans för att kunna förstå, men samtidigt så kan man alltid slötitta på Nolans filmer och ändå ha en väldigt behaglig bioupplevelse. Kanske inte lika magiskt gastkramande och fängslande som om du verkligen sätter dig in i handlingen, men fortfarande tillräckligt för att du ska inse att det är en riktigt bra film.

Så låt oss helt enkelt utgå från handlingen till Inception, för den är ex(in)ceptionellt bra. Lägg därtill skådespelarinsatser som är mycket övertygande, i vissa delar av filmen till och med lysande. Joseph Gordon-Levitt är exempelvis en skådespelare som vi i framtiden kommer få se mycket av, han var briljant. Adderar du dessutom specialeffekter som var helt fantastiska så har du en oerhört bra film. Men det är inte slut här. Det finns ytterligare delar i  Inception som sticker ut som total konst i sin absolut bästa form. Hans Zimmer är mannen jag tänker på. Soundtracket som Zimmer har skapat är kanske hans bästa verk hittills, faktiskt så bra och mångsidigt att det nog skulle kunnat användas till sisådär fyra olika filmer. Den här gången ska Zimmer ha en Oscar, annars kan hela galan lägga ner.

I ärlighetens namn är Inception en film som det är svårt att sätta ord på, man måste se den för att förstå hur fantastisk den är. En sak är i alla fall säker: Inception SKA dra in Oscar efter Oscar, förhoppningsvis så många att Nolan äntligen får lite av den uppskattning han förtjänar. För nu kan ingen längre sopa Nolans prestationer under mattan, ingen kan längre förneka att Nolan bara gör smarta, snygga och oerhört bra filmer. Ingen kan förneka att Nolan just nu är Hollywoods bäste regissör. Jag kallar honom Sir Christopher Nolan.



Kommentarer
Postat av: j ♥

♥ Hejsan ♥



Vill absolut inte låta som någon "Hej-kolla-min-blogg-jag-är-bäst"



Utan allt jag vill är att be dig kika in på Rean i min bloppis, har 50% rabatt på hundratals prylar ! =)



sjukt låga priser, o alla älskar väl REA?! ;-)



KRAM ♥



http://enbbloppis.blogg.se/

http://enbbloppis.blogg.se/

2010-07-26 @ 15:30:25
URL: http://enbbloppis.blogg.se/
Postat av: emma

jag vågar knappt se den för att jag är rädd att jag inte ska förstå haha, men får väl ge det ett försök då eftersom alla säger att den är så otroligt bra...

2010-08-07 @ 15:28:31
Postat av: CARRO

Jag vill se den!

2010-08-10 @ 13:56:30
URL: http://carropallin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0