Hitta rätt i vindruvs-djungeln

Trots namnet på denna blogg så beblandar jag mig faktiskt även med andra frukter än bara päron. I det här fallet så är väl egentligen just vindruvor inte en frukt utan en druva, men eftersom det brukar benämnas som en frukt tycker jag att vindruvor får falla in under fruktkategorin ändå. I alla fall för stunden.

Vindruvor är gott. Det är i alla fall anledningen till att jag brukar köpa lite mer vindruvor än vad jag vanligtvis klarar av att äta. Men är vindruvor verkligen så gott då? Det här är själva problemet, för svaret är nämligen både ja och nej. Vindruvor är gott, men bara om du hittar rätt druvor. Söta fina druvor som inte är för mjuka känns som en dansande smakorgie på tungan, medan en skrumpen sur druva dödar din muns levnadsvilja. Så hur hittar man egentligen rätt?

Jo, jag satt med min bror häromdagen och diskuterade ämnet ingående. I och med att fler och fler druvor inte längre säljs i lösvikt utan i plastförpackningar så går det inte längre att provsmaka druvorna, utan man får istället lita till sina andra sinnen för att hitta den rätta druvan. Vi kom fram till att följande gäller:

Gröna druvor:
Leta efter druvor som ser hårda och avlånga ut. Runda druvor har en tendens att erbjuda mindre sötma, och mjuka druvor är bara sämst på alla tänkbara sätt. 




Röda druvor:
Personligen tycker jag att röda druvor har större spridning i form och smak än vad gröna druvor har. Är druvorna i fråga stora bör du försöka leta efter en klase med fasta och runda druvor av mörkare färg. Är druvorna istället små är det snarare reglerna för gröna druvor som gäller: avlånga och "hårda". Ljusare "röd" än vid de stora druvorna är att föredra. En viss grön nyans kan ibland synas på de mindre druvorna, precis i anknytning till grenen. Detta ska inte alls avskräcka dig eller få dig att tro att druvan inte är mogen. För det är den. Mogen, och troligen alldeles, alldeles underbar.




Sådär ja. Svårare än så är det inte. Grattis, nu vet ni hur ni hittar rätt i vindruvs-djungeln!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0