Elysium

 
 
År 2009 långfilmsdebuterade den sydafrikanske regissören Neill Blomkamp med filmen District 9. Det var en frisk fläkt för hela sci-fi-genren, och den visade att även en relativt billig film (bara 30 miljoner dollar) kan höra hemma i filmvärldens absoluta toppskikt. Nu, fyra år senare, så är Blomkamp tillbaka. Förväntningarna efter succén med District 9 var givetvis skyhöga när Sydafrikas stolthet nu valde att göra den klart dyrare filmen Elysium. Skulle den över tre gånger så stora budgeten kunna ta Elysium till oanade höjder?

Det korta svaret är nej. Elysium var faktiskt en riktigt stor besvikelse, för även fast den var snygg så in i bomben så hade den inte mycket mer än det att erbjuda. Handlingen var både tråkig och långsam, och inte ens en Matt Damon i någon typ av halvrobot-kostym kunde rädda detta från att bli en högst medelmåttig film.

Det finns en hel del problem i Elysium, utöver att handlingen helt enkelt inte håller måttet. Först och främst så kan jag inte annat än tycka att Blomkamps kärlek till sitt eget hemland förstör en aning. I District 9 var det sydafrikanska temat högst relevant, och då stördes man inte ett dugg av Sharlto Copleys hejdlöst sjuka dialekt. När Sharlto Copley nu återigen får skådespela i en av Blomkamps filmer, och den här gången som bad guy, så känns det inte alls lika rätt. En skurk som pratar engelska med extrem sydafrikansk dialekt fungerar helt enkelt inte. Det låter bara som ett dåligt skämt, typ som om man skulle försöka hota någon på norska. Det fungerar bara inte.

Att hela filmen dessutom har så otroligt mycket gemensamt med District 9 gör att den inte alls känns så unik som jag hade hoppats på. Faktum är att det nästan känns som att Neill Blomkamp har gjort en total rip-off på sin egen film, för likheterna mellan District 9 och Elysium är slående. I District 9 ska huvudpersonen ta sig till ett stort rymdskepp ovanför Jorden för att kunna bli frisk från en sjukdom. I Elysium ska huvudpersonen ta sig till ett stort rymdskepp ovanför Jorden för att kunna bli frisk från en sjukdom. Ser ni likheten?

I slutändan så var Elysium, som jag nämnde, en rejäl besvikelse. Den är vacker å det grövsta, och bjuder på fantastisk action och riktigt häftiga specialeffekter, men det räcker inte hela vägen. Jag hade hoppats att Neill Blomkamp skulle fortsätta på den bana han börjat på när han gjorde District 9. Tyvärr fortsatte han på samma bana på helt fel sätt. Jag är besviken...

Kommentarer
Postat av: Amanda

Åh nej! Jag som verkligen, innerligt, hoppades på att den skulle vara sevärd för en sci-fi-nörd som jag... Aja, då slipper jag lägga pengar på den biobiljetten då

Svar: Den var inte dålig, men jag hoppades verkligen på att den skulle vara tokbra...
Viktor Den Store

2013-08-11 @ 11:39:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0