Joakim Von Ankas förmögenhet

Finanstidningen Forbes sammanställer varje år en lista över, vad de anser är, de rikaste fiktiva karaktärerna. Det är en intressant lista som toppas av allas vår älskling Farbror Joakim, dock oroväckande tätt följd av draken Smaug från The Hobbit. På det stora hela finns det ingen placering som chockerar på listan, men tyvärr så kan man inte annat än totalsåga den ändå. Trovärdigheten känns bottenlåg, eftersom Forbes har mage att påstå att Von Anka har en förmögenhet på endast 65,4 miljarder dollar.

65,4 miljarder dollar? Jag har ingen aning om hur Forbes har gissat sig fram till den här siffran, men det jag däremot vet är att den absolut inte stämmer. Ett seriösare försök att räkna ut värdet på Farbror Joakims ändlösa pengahav kom fram till klart högre siffror. Man tog i beaktning pengabingens storlek, som man fick fram tack vare en ritning utgiven av självaste Don Rosa, samt en allmänt känd uppskattning om utrymmet mellan mynten. Om man då utgick från att bingen, med måtten 37m*37m*39m, var halvfull som den ser ut att vara, så skulle guldet där i vara värt 5.4 triljoner dollar. En klart mycket troligare siffra.

Enligt den här bilden är pengahavet till och med 27.43200 meter djupt, vilket skulle ge en ÄNNU högre siffra.


Tyvärr räcker inte heller den beräkningen till för att beskriva Von Ankas förmögenhet. Detta är ju trots allt bara en beräkning av värdet på allt guld han har i sin pengabinge. Ingenstans nämns alla de otaliga skatter, värdefulla antikviteter och fastigheter som ägs av denna ofattbart rika anka. Senast jag hörde så var Joakim Von Anka god för flera fantasiljoner, en siffra som är så stor att den egentligen inte finns. Men även fast den inte finns i vår verklighet så kan den ju givetvis finnas i det fiktiva Ankeborg som Von Anka lever i, och då känns den med största säkerhet som den bästa uppskattningen av Farbror Joakims förmögenhet. Klart är i alla fall att 65,4 miljarder dollar inte stämmer på långa vägar. Forbes borde skämmas!

Kommentarer
Postat av: JP

Spot on, as always.

Svar: Trevligt att du är tillbaka! :)
Viktor Den Store

2013-08-13 @ 13:05:54
Postat av: JP

Tack. Trevligt å va här.

2013-08-13 @ 17:50:40
Postat av: JP

How's Mulla Omar, btw?😜

Svar: Han mår skit och har gått i ide...
Viktor Den Store

2013-08-13 @ 19:55:47
Postat av: JP

Nämen??!! Why????

Svar: Det får du fråga honom om när han inte längre är i ide
Viktor Den Store

2013-08-14 @ 07:03:01
Postat av: JP

Ok ... han får väl tjoa till när han vaknat då.

2013-08-14 @ 13:43:44
Postat av: Mulla Omar

Det är inte lätt när det är svårt

2013-08-15 @ 07:19:42
Postat av: JP

Så sant, min vän, så sant. Är det något jag kan göra för dig? För att göra det mindre svårt, menar jag.

2013-08-15 @ 18:57:41
Postat av: Mulla Omar

Nej inte direkt. Om du inte kan bota cancer och alkolism ^_^

2013-08-15 @ 22:42:35
Postat av: Mulla Omar

Eller vänta. Vart kom alkolism ifrån? Fan vad jag hatar min mobil som lägger till saker ibland. Men har du ett botemedel mot cancer skulle det vara bra

2013-08-15 @ 22:51:37
Postat av: Mulla Omar

Kanske ska förtydliga att jag inte har cancer

2013-08-15 @ 23:33:27
Postat av: JP

Ookej ... ?
Du är alltså inte alkoholist och du har inte cancer.... Vad är det dårå??

2013-08-16 @ 15:06:05
Postat av: Mulla Omar

Ptja farfar dog i cancer nyligen och mormor är jätte sjuk i cancer just nu.

2013-08-16 @ 18:09:15
Postat av: JP

❤ Min mormor gick oxå bort i cancer. Så jag vet hur du har det. Skickar stora varma kramar till dig ❤

2013-08-17 @ 14:38:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0