Den arga afrokungen

Jag har under en ganska lång period skrattat mycket gott åt ett videoklipp som för ganska länge sedan cirkulerade på youtube. Det hela är taget från SVT Debatt där en man vid namn Kitimbwa Sabuni går fullständigt bananas p.g.a. den där lilla kinesen som tidigare fanns på kinapuffarna. Han kommer själv från Afrosvenskarnas Riksförbund (sjukt häftigt att det ens finns), vilket gör det hela lite smått underligt eftersom han själv inte ens är asiat.



Det finns inget annat sätt att säga det på, så jag tänker bara säga det. Kitimbwa är kung. Han använder sig av oerhört stora ord och uttryck som till exempel "kolonial arrogans" för att framstå som bättre, men det är trots detta svårt att komma ifrån en sak. Han har totalt snöat in sig på ett gigantiskt icke-problem istället för att ta en debatt om riktig rasism. Hans motståndare i debatten tar till det simplaste och enklaste knepet för att påpeka idiotin i det hela - han visar en tub med Kalles kaviar. Av någon outgrundlig anledning så hatar Kitimbwa detta tilltag. Därefter fortsätter debatten fram och tillbaka, där Kitimbwa helst verkar vilja sudda ut hela världshistorien eftersom den är rasistisk, utan att någon egentligen kommer fram till något.

Det enda jag kunde ta med mig av klippet var helt enkelt Kitimbwa Sabunis kunglighet, samt vetskapen om att en sån icke-fråga får diskuteras på bästa sändningstid på en av Sveriges största tv-kanaler. Men så en dag noterade jag någonting som gjorde att klippet med Kitimbwa steg i värde något oerhört. Ännu en debatt med Kitimbwa Sabuni, från en annan tv-kanal som jag sällan tittar på. Den här gången lackar Kitimbwa istället ur på att en svensk minister äter en tårta, som jag i alla fall anser har syftet att uppmärksamma - och inte hylla -  rasism och könsstympning. Kitimbwa, däremot, tycker att detta är mycket rasisitskt.



Plötsligt står det klart att Kitimbwa Sabuni inte alls är kung. Han är fan en levande legend, en gud och en titan på samma gång. Han är helt enkelt bäst, för nu inser man att Kitimbwa en dag har klivit upp på fel sida om sängen och bestämt sig för allt är rasistiskt och alla är rasister. Han ska kriga för minsta lilla grej som över huvud taget kan tolkas som rasistiskt, eller som åtminstone innehåller en mörk nyans. Åh, Kitimbwa... Jag tror jag älskar dig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0