Att leva utanför samhället

Sedan i juni förra året har jag utsatt mig själv för ett socialt experiment. Som en form av protest mot livets meningslöshet och hela samhällets uppbyggnad, samt för mitt eget välbefinnandes skull, har jag valt att vägra leva ett normalt liv. Jag vill inte vara en del av det vanliga samhället. Av den anledningen har jag egentligen gjort allt tvärtemot den sociala "planen", så jag har vägrat jobba, plugga, eller egentligen göra någonting utöver det jag själv vill.

Det ger mig en oerhörd frihetskänsla. Samhällets normer och regler är som en bur. Man straffas med ett livslångt fängelsestraff, och tvingas leva sitt liv omringad av galler som håller en tillbaka. Detta slipper jag. Mitt till synes löjliga anti-samhällsliv upplöser fängelsets galler. Det ger mig äkta frihet.

För att ytterligare distansera mig från den livsplan som alla accepterat, utan att för en sekund ha fått tänka eller känna efter själva, och för att förstärka frihetskänslan, så har jag även valt att vända på dygnet så långt jag har kunnat. Således kommer det sig att jag nu för tiden vaknar vid runt 16.00 och somnar igen vid klockan 05.00-07.00 på morgonen. Däremellan hinner jag med alla de sysslor jag själv valt att inkludera i mitt liv, som att exempelvis äta, bajsa, inte torka mig när jag bajsat, och träna.

Det kanske låter som ett riktigt värdelöst liv, men faktum är att jag gillar det. Jag gillar det definitivt mycket bättre än jag gillar ett vanligt liv i värdelöshetens tecken, men jobb och åtta timmars slösad tid varje dag.

Dessvärre går det inte att leva hela sitt liv på mitt sätt. Dels för att pengarna tar slut, men även för att man ständigt får leva med påtryckningar från omvärlden, förutsatt att man inte helt isolerat sig från mänsklig interaktion. Ju längre tid jag spenderar i min egenbyggda drömvärld, desto oftare kommer påståendena om att jag måste börja plugga eller skaffa ett jobb. Jag måste "ta tag i mitt liv".

Det är ett otroligt mysterium egentligen. För det är detta som är mitt liv, så som jag lever nu. Det är detta som är att leva. Jag vill inte kliva in i buren igen, för det är inget riktigt liv. Varför ska jag på min egen begränsade levnadstid här på Jorden tvingas att spendera större delen av mitt liv med att göra saker jag inte tycker om? Endast genom att göra som jag gör nu kan jag leva på riktigt. Endast så kan jag leva ett liv jag tycker om. Endast så kan jag leva ett liv i frihet. Och frihet är det bästa som finns.

Kommentarer
Postat av: Tess

Jag önskar man kunde göra precis vad fan man vill i sitt liv, och ändå ha råd att kunna leva. Min verklighet är så sjukt värdelös - sitter 9 timmar om dagen på ett fult jävla kontor på ett ekonomiföretag och sorterar äckliga jävla skitpapper. Vad jag egentligen vill göra är att resa!!! Se världen, träffa nya människor och bara känna att man LEVER!!! Har verkligen ingen lust att spendera min tid på detta jobb men samtidigt är det ju så svårt att få något nytt när typ alla är arbetslösa just nu. Har en skitlön också så besparingarna är lika med noll........ååååh vad jag hatar mitt liv just nu. Fyfan

Svar: Det är verkligen jävligt värdelöst att hela livets kvalité ska avgöras av hur mycket pengar man har. Små jävla papperslappar med siffror på som inte ens går att äta...Gör allt du kan för att spara, och sedan drar du till Laos och lever livet. Där kan du leva ett underbart liv för 150 kronor om dagen.
Viktor Den Store

2013-03-17 @ 19:34:04
Postat av: Gissa vem

Hur skulle världen se ut om alla hade din livsfilosefi, jag tror den skulle gå under.
Tycker det låter innehållslöst att inte fylla livet med något t ex goda kommer inte ihåg vad dom heter
?nötter. I dag har jag varit på årsmöte för pensionärer fick skrattanfall när många började pillra på sina hörapparater det bara pep överallt, tänk att så lite kan vara kul. Försök ta vara på dom små glädje ämnena.

2013-03-18 @ 18:55:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0