Jag leker Dragon's Den

Alla har vi väl sett tv-programmet Dragon's Den (Draknästet) och önskat att vi själva var rika knösar som kunde avfärda dåliga affärsidéer på löpande band? Av den enkla anledningen, samt att jag nyligen återigen påmindes om en av världens sämsta affärsidéer, så tänker jag nu leka lite Dragon's Den med mig själv. Det blir nog ganska trist för er som läser, men då är ju allt som vanligt.



Här ovan ser vi den gällande affärsidén. En man vid namn Claes-Göran Olofsson har bestämt sig för att leka hobbypsykolog. Han ber visserligen inte om en investering från min sida, men idén är i mitt tycke så korkad, och "Classe" lider av en sådan övertro på sin egen idé, att jag bara måste få ge mina synpunkter på den ändå.

Själva grundidén är mycket enkel, enligt vad Claes-Göran berättar i videon. För 100 kronor i månaden kan vem som helst ringa till honom och samtala om sina problem. Han berättar att man får tala med honom i max 30 minuter per dag mellan klockan 06:00 och 23:00, eftersom han sover övrig tid. Såhär långt är Classes tjänst ganska vettig, men tyvärr dras den snart ned av ett antal faktorer.

Först och främst så närmar sig Claes-Göran sina kunder på helt fel sätt. Det må låta fördomsfullt, men det är något med Claes-Görans oerhört ovårdade utseende som gör att jag inte alls har någon lust att prata med honom, trots att han påpekar sin tystnadsplikt. Han är även den enda personen i hela världen jag känner till, förutom min farmor, som inte har en touch-screen mobil, vilket känns väldigt low class. Nästa problem är att herr Olofsson rört till det hela vad gäller sina egna regler. Man får enbart ringa i 30 minuter åt gången, för att undvika orättvisa, men det är inga som helst problem med att ringa två samtal som pågår i 20 minuter per gång. Således kan man helt regelrätt ringa i 30 minuter, vänta i en minut, och sedan ringa upp igen. På så sätt kan man ockupera hela tjänsten själv.

Men detta kommer givetvis aldrig hända, för det finns ett mycket större problem. Claes-Göran Olofsson tror alldeles för mycket på sin egen affärsidé. Sannolikheten att en person mot allt bättre vetande väljer att ringa Claes-Göran, bara för att mötas av en upptagetton, är mycket liten. Men övertron tar inte slut där.

Classe har även krånglat till det ytterligare, genom att ge alla sina kunder ett kundnummer. Detta är för att Claes-Göran ska kunna skilja kunderna åt om exempelvis två kunder heter samma namn. Hur stor är den chansen? Precis, den finns inte. Trots detta så tror Claes-Göran stenhårt på sin affärsidé.

Det sista problemet är att Claes-Göran aldrig verkar kunna komma till själva poängen. Den mycket simpla affärsidén han har, som borde kunna förklaras på ungefär en minut, förklarar Claes-Göran om och om igen, bara krångligare och krångligare, under över tolv minuters tid. Således går det inte annat än att dra en mycket enkel slutsats: Talar man i en halvtimme med denna människa så hinner man absolut inte komma fram till någonting alls. Det är ett totalt slöseri med tid. Denna tid skulle man istället kunna lägga på att använda någon annan hobbypsykolog, som dessutom är gratis. Nej du Claes-Göran, din affärsidé är usel. I'm out!

Kommentarer
Postat av: claes-göran olofsson

hej, jag heter claes-göran olofsson och jag såg att du totaldisade min affärsidé genom att jämföra dig med en av drakarna i draknästet...detta är videon du dissade http://www.youtube.com/watch?v=8rZj7irrXSw ..för det första så har drakarna i draknästet en förtjänat sin plats där genom deras framgångsrika företag, vad jag förstår så ingår du inte i den kategorin av framgångsrika företagare, man kan sjunga samma låttexter som carola, men om det låter lika bra som när carola sjunger tror jag inte på i ditt fall.., jag skulle ej söka till det programmet för jag klarar av min tjänst utan finansiell hjälp..
sen påpekade du bland annat mitt utseende, vilket är helt orelevant för min tjänst, om vi säger att din mobil är trasig och måste ringa mobilföretagsts kundtjänst..måste du kolla upp alla kundtjänster du ringer till för att vilja prata med människorna du vill prata med ser ut på ett visst sätt? nej jag tror inte det, du blir glad om din mobil fungerar när samtalet är färdigt och inte hur personen ser ut.. du dissar också min affärsidé ur olika synvinklar, men om man dissar min affärsidé som du gör så måste man komma med förslag hur man kan göra istället, vilket du inte har gjort..... sen säger du att man kan komma förbi min 30 min regel, du har missförståt mitt upplägg, om man finger över 20 min så kommer man över 20 min spärren och det samtalet räknas som ett 30 min samtal och då kan man bara ringa en gång...
du klagar på min längd på mitt videoklipp, men om du nu har sett hela mitt videoklipp så repeterar jag samma sak om och om igen, så om man nu tycker att man har förstått min affärsidé så behöver man inte se resten av klippet, bara den delen man förstår....
till sist, du må kalla mig för en hobbypsykolog och att jag har för stor övertro på min egna affärsidé, men att utge dig för att vara en av drakarna i draknästet gör att du för mig framstår som att ditt självförtroende är långt mycket mer överdrivet än mitt och att du behöver ta del av min tjänst för att jag ska få ner dig på jorden igen.... mvh claes-göran olofsson

Svar: Hej Claes-Göran. Jag har nu besvarat din kommentar i ett nytt inlägg.
Viktor Den Store

2013-04-12 @ 22:38:24
URL: http://www.youtube.com/watch?v=8rZj7irrXSw
Postat av: claes-göran olofsson

plus att om man använder andra liknande tjänster får man prata med andra personer som man ej pratat med förut, dom kommer bara till mig vilket gör att jag blir mer personlig, inte bara ge allmäna råd

2013-04-12 @ 22:48:51
URL: http://classeslillablogg.wordpress.com
Postat av: claes-göran olofsson

glömde skriva nåt om kundnummer oxå, alla seriösa företag har kundnummer som gör det lättare för företaget att administrera kunderna, och jag kan berätta för dig att det finns fler många som heter samma sak i sverige, t.ex sara, anna, johan, anders mm, så risken att stöta på någon som heter likadant är ganska stor

2013-04-13 @ 00:12:22
URL: http://www.youtube.com/watch?v=8rZj7irrXSw
Postat av: Henrik

Claes-Göran:

Jag heter Bill Mus och är chef för Mikrosaft. Din ide är toppen. Kan du ringa mig på 0091-212 212 212 12 imorgon 08.57 Seattletid så jag får köpa din hobbypsykologiska ide för 100 miljoner dollar?

Kram från Bill

Ps. Microsaft har nu en ny smak: "Ensam och grå". Ds.

Svar: haha! :D
Viktor Den Store

2013-04-14 @ 16:43:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0