Årets journalistiska bottennapp

Aftonbladet har en tendens att ibland göra sig själva till åtlöje utan att riktigt förstå det. Idag hände det igen, även fast man fick hjälp av tre stycken mycket, mycket nervösa och... rätt korkade ungdomar.

Det hela började med att två tjejer och en kille från feministgruppen Femen bestämde sig för att protestera mot att sex män/killar nyligen blev friade i ett våldtäktsmål. Så långt är allting både vettigt, moraliskt fint och ganska genomtänkt. Men det är också allt som gick rätt med hela "kuppen". Allt annat är nämligen så ogenomtänkt och dåligt som det kan bli, vilket ni kan se i inslaget nedan.



Först och främst så är reportern från Aftonbladet sämre än den sämsta av prao-elever. Hon verkar inte ha gjort någon som helst research, och det är dessutom mycket tveksamt om hon någonsin stått framför en kamera tidigare. Hon stakar sig och ger ett allmänt amatörmässigt intryck. Men trots att hon är fruktansvärt usel så är hon ändå inte ens hälften så värdelös som de två tjejerna som inslaget handlar om.

Den ena tjejen är så nervös så att hon håller på att kissa på sig, vilket man visserligen kan förstå. Det man däremot inte kan förstå är hur de har tänkt när de valde protestform. Jag antar att de inte har tänkt alls, utan bara gjort något som de sett någon annan göra, för jag kan inte i mitt liv förstå varför de ska protestera genom att skriva felstavade engelska slogans på sina nakna kroppar. Det hade liksom fungerat EXAKT lika bra, eller kanske till och med bättre, om budskapet istället hade skrivits på en skylt.

Varför de sedan ska skrika ut sitt budskap på engelska förstår jag inte heller. Det känns ju inte speciellt troligt att en protest som lockat typ två journalister, varav åtminstone en är bedrövligt dålig, skulle få internationellt genomslag. Allt verkar bara vara väldigt ogenomtänkt.

När den mest nervösa tjejen i slutet av klippet återigen visar sig helt oförberedd på alla tänkbara frågor, och säger att hon "önskar att folk kunde ta oss på allvar", så stärks tankarna om att protesten är fullständigt ogenomtänkt ytterligare. Det är svårt att se allvarligt på två till synes helt vilsna tjejer som protesterar genom att visa upp felstavade slogans på sina nakna kroppar, samtidigt som de skriker slagord på engelska framför en publik på ungefär fem personer. Det går helt enkelt inte att ta det seriöst, och det är en känsla som bekräftas av att ståhejet bemöts av en enda liten applåd. Nej usch. Klippet ovan är pinsamt på så många plan så att jag vill kräkas. Det ska jag gå och göra nu...

Kommentarer
Postat av: Amanda

Jag fullkomligt ÄLSKAR reporterns tabbe när hon kallar dem för Mara och Soa istället för Sara och Moa! Underbart roligt

Svar: Hon är lysande! :D
Viktor Den Store

2013-10-05 @ 19:36:02
Postat av: Hannah

Jag hatar att du bloggar så sällan. Ville bara säga det.

Svar: Ska sanningen fram så hatar jag det lite också. Ska försöka bättra mig, men jag är usel på att komma på saker att blogga om...
Viktor Den Store

2013-10-06 @ 04:32:46
Postat av: JP

Eehhh??! Är detta på riktigt? 😳😫

Svar: Ja... ja, det är på riktigt
Viktor Den Store

2013-10-07 @ 18:30:53
Postat av: kristian

detta måste vara den fulaste o intelligentaste blogg jag någonsin sett, trodde botten var nådd, men du tar priset

Svar: Nog är den ful alltid, det var därför jag valde designen. Oklart om du menar "och intelligentaste" eller "ointelligentaste", men oavsett så är det felskrivet...
Viktor Den Store

2013-10-09 @ 10:32:10
Postat av: Rebecca

Haha, detta var ju helt sanslöst.
Kika gärna in på min blogg och framför Din åsikt!

2013-10-09 @ 14:00:56
URL: http://www.becci.devote.se
Postat av: claes-göran olofsson

bra skrivet kristian, han erkänner att den både är ointelligent och ful...ser ut som någon spytt på sidan

Svar: Börjar bli lite tröttsamt att du alltid ska hitta på saker. När sa jag att den är ointelligent? Ful är ett medvetet val...
Viktor Den Store

2013-10-11 @ 15:26:29
URL: http://www.youtube.com/watch?v=8rZj7irrXSw
Postat av: Anonym

HAHA är Classe fortfarande kvar, härligt. Dig släpper han inte lätt Viktor.

Svar: Han älskar ju förnedring verkar det som!
Viktor Den Store

2013-11-22 @ 17:27:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0