En fundering av det intressantare slaget

Jag sitter här i min ensamhet, ihoprullad i fosterställning tuggandes på mina knäskålar, då jag plötsligt får en mycket underlig tanke i huvudet.  En fundering som jag nu fullständigen sitter fast i. Som ett enormt tuggummi som jag råkat kliva i och inte kan komma loss. Som ett bungyrep som hela tiden drar mig tillbaka. Tanken som hemsöker min hjärnas mest intensivt arbetande delar är den eviga frågan: Kan mörkhyade personer få fästingar?

Det är en fråga som det definitivt bör forskas i, om ingen redan har gjort det. Det finns ju givetvis två alternativ, nedan följer några tankar:

Om svaret är NEJ: Detta alternativ skulle helt klart vara mest fördelaktigt. Får en mörkhyad person en fästing kommer han/hon troligen inte att upptäcka denna lilla blodsugande parasit, vilket på lång sikt kan leda till livsfara. Detta är en mycket god motivering till varför mörkhyade eventuellt inte borde kunna få fästingar.

Om svaret är JA: Detta svar är kanske det troligaste. De mörkhyade har helt enkelt anpassat sig till det faktum att det är rent livsfarligt för dem att befinna sig i skog och mark. Det kan också vara därför som vi sällan ser mörkhyade bärplockare, samt att det inte är samma dominans av svarta idrottsmän inom terränglöpning som det är på löparbanor.

Det är en mycket intressant tanke, inte sant?

Kommentarer
Postat av: s

Jag är inte en sådan som brukar läsa främmande människors bloggar och absoult inte lämna fjolliga kommentarer. Men nu måste jag göra det. Den här bloggen är riktigt rolig och tänkvärd!!

Just nu sitter jag ock snabbspolar mitt liv i huvet o tro på fan, jag har nog aldrig sett en mörkhyad bärplockare..

2009-08-28 @ 23:13:23
URL: http://elakochkonstig.blogg.se/
Postat av: Markus

Hahaha du är en mycket sjuk man

2009-08-30 @ 23:54:44
Postat av: D

Jag är mörkhyad & jag fick ett fästingbett nu senast på midsommar förmodligen när jag var ute och gick med hunden vid kusten.. :) kanske var fästingen ute efter hunden , vem vet!

2011-01-06 @ 19:34:47
Postat av: D

...jag halka in på detta inlägg när jag sökte på ifall mörkhyade ser rodnaden om de blivit smittade av borrelia.

2011-01-06 @ 19:37:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0