James Cameron är ett geni!

Igår lyckades jag till slut få till en titt på den superhypade Avatar, James Camerons återkomst till bioduken. Jag kan ärligt säga att jag hade oändligt höga förväntningar, faktiskt så höga så att det mer eller mindre var en omöjlighet för filmen att leva upp till dessa. Jag trodde på förhand att det skulle vara en film som var så vacker att man omöjligt kunde ogilla den, även om man hatar handlingen. Den var vackrare än så...

Jag kan fortfarande inte riktigt säga hur bra jag tycker filmen är, för jag vet nämligen inte. Det är omöjligt att bedöma Avatar efter att bara ha sett den en gång, för man spenderar större delen av tiden med att bara sitta dreglande och beundra hur fantastiskt vackert allting är. James Cameron har skapat en helt egen värld, ett eget språk och egna varelser, allt som taget ur din vildaste fantasi. Det är som om han kombinerat jordens mest spektakulära platser med de vildaste av fantasier och de klaraste av färger och slängt ihop allting till ett underbart konstverk. För det är precis vad Avatar är. Den är lika mycket ett konstverk som den är en film.

Vissa filmer har ett antal scener och bildutsnitt som får dig att häpna. Avatar är helt unik. Den har nämligen vissa scener som får dig att tänka: "Snyggt filmat", men de allra flesta lämnar dig troligen helt mållös. Det finns inte en enda ful bildruta i hela filmen. Det som du tidigare ansett vara snyggt faller plötsligt i skuggan av Avatar, för det här är det snyggaste som någonsin skapats i filmväg. Tveklöst.

Det enda som saknas är väl egentligen en fullständigt lysande skådespelarinsats, för det fanns det helt enkelt inte utrymme för. Alla levererar dugligt, men jag tycker inte att någon sticker ut från mängden. Det är snyggt och prydligt, men knappast Oscarsmaterial, vilket jag ser som den främsta anledningen till att ett rekord nog inte kommer att slås.

En annan möjlig anledning till att det är svårt att nå över de 11 Oscars som tidigare tagits hem av filmer såsom Titanic och Sagan Om Konungens Återkomst är att jag känner mig lite osäker på musiken. James Horner brukar sällan vara dålig, men jag upplevde inte samma rysningsstunder under de musiksatta delarna som jag gjorde under Sagan Om Ringen-triologins finaste scener.

Storslam på Oscarsgalan kommer det bli hursomhelst, även om det inte blir någonting för skådespelet eller musiken. Det är omöjligt att säga någonting annat än att Avatar är den i särklass bästa filmen år 2009, samt den störa WOW-upplevelsen sedan den första Sagan Om Ringen-filmen hade premiär. James Camerons återkomst var efterlängtad, och hypen helt enorm, men finns det någonting man borde veta så är det att Cameron alltid levererar. Han är ju ett geni...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0