The Source Hot Sauce

Tror du att du någon gång ätit någonting riktigt starkt? Det kan jag säga att du inte har, eller så har du helt enkelt inte smakat The Source Hot Sauce. Den får nämligen allt "starkt" att kännas som vaniljglass i jämförelse. Det var igår som jag och mina vänner fick smaka på den förödande starka dödssåsen. Det är inte direkt så att man tar en sked och slevar in i munnen, för då dör man troligen. Vi doppade toppen av en tandpetare i såsen och stoppade sedan denna tandpetare i munnen, för att snart inse att det var en riktigt, riktigt dålig idé.

I början känns det bara starkt och under den första sekunden tänker du för dig själv: "Det här var väl inte så farligt", bara för att snart inse att såsens styrka börjar växa i munnen, för att inom kort utvecklas till en nästintill outhärdlig smärta. En smärta som sedan fortsätter i sisådär 30 minuter. Hela munnen gör fruktansvärt ont, och den enda beskrivningen som jag ens tror kan komma nära smaken av The Source Hot Sauce är att pierca tungan med ett glödgat järnrör med en radie på 3 cm, för att sedan lägga en glödande kolbit i munnen. Det gör ont. Fruktansvärt ont...

Men hur stark är då The Source Hot Sauce? Jo, det ska jag tala om för dig. Den är enligt uppgift det tredje starkaste som finns att äta. På Scoville-skalan, som mäter just "hetta", uppnår såsen smått hutlösa 7,1 miljoner. Det kanske inte säger så mycket, men om jag då tillägger att vanlig Tabasco ligger på mellan 2500 och 5000, stark Tabasco ligger på runt 7500, medan chilifrukten som används till den starka Tabascon ligger på 100.000-350.000.

The Source Hot Sauce är alltså långt, långt, långt över 2000 gånger starkare än vanlig Tabasco, så vi snackar om redigt stark sås. 1 ml av såsen motsvarar 1,5 ton(!) chili, så när vi åt en droppe så var det som att äta över 100 kg chili. På det stora hela är den riktigt vidrigt stark. Så pass stark att vi inte ens efteråt kunde förstå hur stark den var, så vi var tvungna att prova igen, bara för att inse att andra gången var ännu värre. Den har till och med orsakat mig så mycket smärta att den utan problem övertagit förstaplatsen, från Brämhults Blodgrapejuice, över det mest plågsamma som nuddat min tunga. Och då är det jävligt illa...



Ond bråd död. På flaska...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0