Världens roligaste skämt?

Var det någon stackare, utöver jag själv, som läste den totalt värdelösa artikeln på aftonbladet igår om världens roligaste skämt? Det var tydligen någon svensk tjome som hade skickat in ett skämt som i en internationell tävling hade vunnit! Men hur var skämtet då? Jo såhär såg det ut:

En stockholmare som precis fått sin jaktlicens var i Skåne för att jaga and och hade blivit tilldelad ett jaktområde bredvid en gård mitt på slätten. Utanför gården stod en bonde och tittade intresserat på. Plötsligt kom några änder flygande och stockholmaren lyckades träffa en av dem. Nu hände det sig så att den landade på bondens mark, precis utanför jaktområdet. Stockholmaren rusade snabbt dit för att plocka upp anden, men bonden var redan där och sa:

– Anden landade på min mark och då är den min.

Stockholmaren började argumentera, men bonden stod på sig och sa :

– Kan vi inte komma överens får vi göra upp med en koddaspark.

Stockholmaren frågade vad det är för något.

–Det går till så att vi ställer oss mittemot varandra. Sedan sparkar jag dig allt vad jag kan i skrevet, och sedan gör du likadant på mig. Den som skriker minst får fågeln.”

Stockholmaren var tveksam, men ville gärna ha anden, så han gick med på förslaget. Skåningen rättade till trätofflorna och drog sedan till det värsta han kunde. Stockholmaren sjönk ihop men sa inte ett ord. Efter ett par minuter hade han rest sig och ställt sig beredd. Då sa bonden:

– Jag har tänkt på saken. Du kan ta anden.


Det finns ju en tanke som slår en direkt när man läst skämtet. Är det ett skämt? Skämtar de när de säger att detta är världens bästa skämt? Det är ju inte roligt för fem öre. Det är ju inte ens ett skämt, det är bara en totalt förutsägbar händelse där Stockholmaren, som egentligen är klart mer högintelligent än bonden som säkert har talfel, görs till åtlöje? Jag kan komma på ett skämt på två sekunder som är klart roligare. Det går inte ens att misslyckas, kolla nu bara:

"Du Johan, du har någonting i ansiktet som stör mig när du pratar"
Johan försöker torka bort det han har i ansiktet men avbryts tvärt
"Nej förlåt, det var din näsa"

Ser man på, jag utklassade just världens roligaste skämt med ett "skämt" som jag medvetet försökte få tråkigt. Och ändå vann jag. JÄVLAR VILKET BRA SKÄMT som vann den där fiaskotävlingen. Verkligen skitkul!

Kan avsluta med ett till skämt som är bättre:

Vad gjorde bagarn när polisen kom?
Han bakade, det är ju hans jobb. Bakar han inte får han sparken...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0