Avatar igen...

Nu har jag återigen tagit mig en titt på Avatar, den här gången i 3D, och fått en klart mer rättvisande bild över hur bra filmen faktiskt är. Det är ett mästerverk, det finns inga som helst tvivel, men folk som säger att det är tidernas bästa film kan jag inte hålla med. Det är tidernas snyggaste film, men definitivt inte bästa. Den är lite för lättläst och handlingen aningen tunn för att nå upp till statusen "tidernas bästa film".

Angående 3D så finns det vissa brister. De snyggaste scenerna där effekterna verkligen fungerar är helt solklart bättre än vad de är i 2D, men de sämre scenerna blir ett klart minus. Att läsa texten är på vissa ställen en riktigt plåga när fokus ligger för långt bort, och det hade varit klart skönare att helt slippa texten. Det blir dessutom ganska ansträngande när stora saker ligger i oskärpa i förgrunden eftersom man koncentrerar sig på dessa och får den egna hjärnan att tro att skärpan snart kommer att bli bättre. Det gäller helt enkelt att fokusera blicken på den del av bilden där skärpan ligger på filmen för att 3D-effekten ska fungera tillfredsställande. På det stora hela är det dock otvivelaktigt så att filmen är bättre i 3D än i 2D.

James Horners musik, som alltid brukar vara bra, har jag nu lyckats lyssna in mig lite till på och faktiskt börja uppskatta mer än första gången jag såg Avatar. Vissa delar av soundtracket är riktigt riktigt bra, även om jag tycker att det finns lite för djupa dalar för att ta upp soundtracket i samma nivå som hos de allra största och bästa i filmmusikväg.

Hur man än vrider och vänder på det så är det helt omöjligt att påstå annat än att Avatar är en fantastisk film. Efter min första recension satte jag inget betyg eftersom jag inte riktigt kunde avgöra efter bara en titt. Nu har jag sett filmen två gånger och en siffra börjar växa fram i mitt huvud. Det blir än 9:a. En oerhört välförtjänt 9:a...

Kommentarer
Postat av: S A N D R A T J U L I N S

Kolla in *2009's VACKRASTE!* Tårarna kmr bara rinna.. </3 http://sandratjulins.blogg.se/2010/january/2009s-vackraste.html#comment

2010-01-09 @ 00:14:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0