De 10 bästa filmerna under 2000-talet: Plats 10-6

Dags för ytterligare en lista, till viss del som kompensation för en tids bloggfrånvaro. Denna gång är det de tio bästa filmerna från 2000-talets första decennium som ska koras. Hur högt hamnar Sagan om Ringen, har jag med alla tre delar av Peter Jacksons mästerverk, är Avatar med, är Tre Solar överlägsen etta? Frågorna måste vara många så det är väl lika bra att jag sätter igång. Här kommer plats 10-6.


10. Avatar
Tiondeplatsen stod mellan Avatar och A Beautiful Mind. Valet för till slut på Avatar, trots Russell Crowes magiska insats, eftersom den känns aningen mer nyskapande. Jag står fortfarande fast vid att den är snyggare än bra, men de delar av filmen där Horner lyckats med musiken är såpass vackra att Avatar faktiskt har gjort sig förtjänt av en plats på listan. Högre än till tionde plats kommer den dock inte. Handlingen är för svag och lättläst, och skådespelarinsatserna inte tillräckligt minnesvärda, men detta till trots så kan ingenting ta ifrån James Cameron att han har gjort en fantastisk film.

9. Greven Av Monte Cristo
Långt ifrån samma skönhet som Avatar, men med en handling som lyfter filmen till skyarna. På nionde plats har jag valt att placera in den omåttligt underskattade Greven Av Monte Cristo. Jag har inte läst boken, vilket jag kanske borde, så jag vet inte riktigt hur mycket filmen och boken skiljer sig. Jag antar dock att regissör Kevin Reynolds har mycket att tacka författare Alexandre Dumas för. Berättartekniskt ett briljant skolexempel och med gedigna skådespelarinsatser av en förvånansvärt anonym skådespelarensemble så blir resultatet otroligt bra. En film som alla bör se.

8. Into The Wild
Jag visste egentligen inte riktigt varför jag gillade den här filmen så mycket fram tills för några månader sedan. Emile Hirsch är visserligen strålande och vetskapen om att allting har hänt i verkligheten gör filmen så oehört mycket mer intressant. Det känns dock som om någonting saknades i ekvationen för att jag skulle kunna förstå varför jag gillar Sean Penns vildmarksäventyr. Svaret var lättare än jag väntat mig och stavas Eddie Vedder. Into The Wild har nämligen ett av tidenas bästa soundtracks, och allt är tack vare Pearl Jams frontfigur Vedder. Hans sångröst är så bra att det nästan blir löjligt, och tillsammans med allt annat bildas en perfekt symbios. Filmen är ett mästerverk.

7. Hotel Rwanda
En hemsk film betyder i det här fallet inte samma sak som dålig, för Hotel Rwanda är raka motsatsen. Att genom en film få i stort sett hela västvärlden att skämmas vittnar om att budskapet gått fram. För det har det verkligen. Det är omöjligt att se Hotel Rwanda utan att bli berörd, mycket tack vare Don Cheadle som gör sitt livs bästa roll, och som i utbildningssyfte så borde denna film vara obligatorisk att se i skolan. Undervisning och underhållning kan omöjligt kombineras på ett bättre sätt.

6. Batman Begins
Christopher Nolan tog över spakarna för att styra upp historien om en av tidernas coolaste seriekaraktärer, och som han gjorde det. Med Christian Bale under Nolans regi blev Batman mörkare, hårdare och bättre än någonsin. Att dessutom slänga in Michael Caine som betjänt bör räknas som ett av filmhistoriens största genidrag då ingen annan någonsin kommer att kunna spela rollen som Alfred lika bra. När man dessutom ger Morgan Freeman en roll så är det ju omöjligt att misslyckas, framförallt om man även låter Hans Zimmer komponera musiken. En oförglömlig film, mycket tack vare slutscenen som på ett helt perfekt sätt bygger upp både stämning och hype inför nästkommande batmanäventyr. Plats nummer sex är minst sagt välförtjänt.


Stay tuned för topp 5!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Batman begins är helt värdelös, den är välgjord med bra skådisar men en film om batman kan aldrig bli bra eftersom att han är den sämsta hjälten som finns, han borde inte ens få kallas för hjälte! han är inte häftig nånstans! när jag var liten och batman kom på i tvn så skyndade jag mig att byta kanal för att inte få självmordstankar.



spiderman! där har vi en suverän karaktär som borde vara en representant för alla hjältar!



ev superman fast efter att jag såg smallville så kräks jag även på han hejdå!

2010-01-10 @ 17:58:07
Postat av: Lia ☆ Keep it real

Jag har bara sett de två sista, och faaan vad bra de är :)

2010-01-10 @ 22:52:21
URL: http://wazup.blogg.se/
Postat av: Lia ☆ Keep it real

Haha eller ja, de två sista nerefrån ;D

2010-01-10 @ 22:53:26
URL: http://wazup.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0