The Pacific



Efter flera års väntan är den äntligen här, uppföljaren till den gränslöst fantastiska serien Band of Brothers. The Pacific heter den och hade premiär för ett antal dagar sedan. Igår lyckades jag till slut finna tiden att ta mig igenom det första avsnittet. Mina förväntningar var tack vare Band of Brothers totala briljans skyhöga. Faktiskt nästan oförtjänt höga, kanske till och med så höga att serien skulle vara en besvikelse oavsett hur bra den var. Så blev det som tur var inte.

Det första man hör är Tom Hanks ljuva stämma, och redan där var jag totalt fast. Det börjar helt makalöst bra med förträffliga arkivbilder, samtidigt som Hanks förgyller upplevelsen ytterligare genom att förklara nödvändig bakgrundsinformation. Det hela är oerhört bra, men det är dock bara början.

Band of Brothers hade ett fantastiskt snyggt intro. Bland det snyggaste jag har sett faktiskt, men The Pacifics intro är i en klass för sig. Det är så löjligt perfekt in i minsta detalj så man bara vill gråta av lycka. Jag tvivlar helt ärligt på att mina ögon är värda att se någonting så vackert som detta intro. Perfektion är det enda ord som ens är nära att beskriva introts storhet, för precis så bra är det. Helt perfekt, allt ifrån idé till utförande. Jag älskar The Pacific, och då har jag inte ens hunnit beskriva själva serien för er.

Första avsnittet i en serie som denna har en tendens att ofta bli en aning tråkiga eftersom väldigt mycket information samt karaktärsbeskrivningar och annat ska klämmas in. The Pacific blir dock inte tråkigt för en enda sekund. Man kommer snabbare är någonting som är mycket mycket snabbt in i handlingen, och tack vare ett briljant manusarbete så lär man i samma veva känna karaktärerna också. Skådespelarinsatserna är måhända en aning svårbedömda efter bara ett avsnitt, men såhär långt tycker jag att det ser lysande ut.

Hur är ljud och bild då? Ja-a du. Bra fråga faktiskt. Nej jag bara skämtar, det var en dum fråga. Ljudet är hysteriskt bra, och bildutsnitten är så magnifika att samtliga människor som arbetat med serien bör adlas. Jag kan knappast vänta till nästa avsnitt!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Måste säga att du har en grymt intressant och bra blogg!

2010-03-29 @ 23:26:19
URL: http://claj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0