Den nya Sune-filmen



Här hade jag kunnat skriva ett glatt inlägg om hur oerhört mycket jag ser fram emot den nya Sune-filmen som SF promotar stenhårt just nu. Jag hade kunnat skriva hur jag älskar idén och förväntar mig en skrattfest. Men om jag hade gjort det så hade jag dels motsatt mig hela min personlighet, och dessutom ljugit.

Jag hatar hela idén med en ny Sune-film. Det må vara den absolut sämsta idén som någon människa någonsin har fått. Den är så urbota dålig så hela idén borde vara förbjuden enligt grundlag, i alla länder i all framtid. Varför i helvete ska man ens återuppliva en av de mest ikoniska svenska filmfamiljerna igen, fast med helt nya och usla skådespelare?

Allt med den nya filmen verkar dessutom vara motbjudande dåligt. Sådär rejält urkasst så man skäms över hela den svenska filmindustrin. Ingenting alls påminner ens om den klassiska Sune, vilket dock är en lättnad, men samtidigt finns det ingenting i hela trailern som är det minsta lilla roligt. Däremot känns det som om hela filmen är hysteriskt krystad och allt blir bara pinsamt. Det ser maximalt dåligt och fläskigt förutsägbart ut.

Döp om skiten till Rune och gör vad ni vill, men att förstöra en svensk filmklassiker på detta vis är bara direkt vidrigt, och på många sätt omänskligt ont. Att låta någon annan än Peter Haber spela Rudolf Andersson är bara helt fel. Dessutom ser ju killen som spelar Sune ut att vara lite lätt inavlad, misstankar som förstärks när man i trailern ser honom skådespela.

Det hela är lite som att göra om Jönssonligan fast man låter ICA-Jerry spela Sickan, Vanheden spelas av Felix Herngren och Doris spelas av Petra Mede. Dynamit-Harry spelas givetvis av Björn Gustafsson eftersom han redan har samma namn som originalskådespelaren. Det vore bara ohyggligt dumt, och ett direkt hån mot det gamla. Skillnaden skulle vara att detta vore ett medvetet hån, och ett hån som är tänkt att vara ett hån, alltså en parodi. Och en parodi är någonting man inte behöver ta seriöst.

Den nya Sune-filmen däremot, den är ju seriös. Någon eller några uppenbart hjärnskadade personer tycker att den är en värdig efterträdare till de gamla klassiska Sune-filmerna som lockat till skratt över generationer, och som innehåller en Peter Haber som levererar en av svensk filmhistorias bästa rolltolkningar.

Till den eller de personerna vill jag bara säga en enda sak: Nej. Ni har fel. En ny Sune-film är ingen värdig efterträdare till någonting, likväl heller ingen hyllning. Det är ett hån mot det förgångna, och smörjer in hela familjen Anderssons namn i dynga. Jag hoppas ni skäms. Synd bara att ni inte kommer skämmas lika mycket som människorna som av misstag letat sig in i biografsalongen för att se filmen. Det ser verkligen ut att kunna bli lika dåligt som Tre Solar. Nästan i alla fall...

Kommentarer
Postat av: Amanda

Haber är min Gud! Håller med dig, det är skamligt att de ens försöker sig på att göra en ny Sune-film... Jag bojkottar den nya filmen och tittar på Sunes jul istället! :)

Svar: Du är vettig!
Viktor Den Store

2012-12-27 @ 14:56:55
Postat av: Sofia

Den nya Sune vill man ju bara spränga. :<

Svar: Korrekt!
Viktor Den Store

2012-12-28 @ 02:05:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0