Den revolutionerande shoppingtekniken

Igår åkte jag in till stan med min kamrat för att hålla honom sällskap när han handlade kläder. Det tog dock inte lång tid innan jag ångrade beslutet att följa med, för jag hatar verkligen att handla kläder. Som med så mycket annat. Men klädhandlingshatet är inte grundat enbart i att det är tråkigt att handla kläder, utan det är snarare ett hat som bygger på att klädshopping på något vänster sätter min kropp i förruttnelse.
 
Rent fysiskt så protesterar min kropp å det grövsta så fort jag sätter min fot i en klädaffär. Det räcker med att jag passerar in genom dörren för att hela nederdelen av min rygg ska börja strejka och gnälla på ett sätt som aldrig någonsin sker annars. Det känns som att någon ristar in sina initialer i min ländrygg med en glödande kniv. Varje gång. Det är verkligen hemskt på alla tänkbara sätt, och som om inte detta vore nog så är det ju dessutom fruktansvärt tråkigt.

För att överleva denna horribla syssla har jag därför utarbetat ett system för att minska den fysiska och psykiska påfrestningen som shoppandet annars innebär. Det är ett antal ganska simpla åtgärder jag vidtagit, åtgärder som fått mig att bli en briljant speedshoppare, till priset av att jag bara äger fula kläder. Ett tråkigt men billigt pris att betala för sin egen överlevnad.

Först och främst så handlar det om att veta EXAKT vad som ska handlas redan innan du stiger in i affären. Det får absolut inte ske att du går runt i affären och på måfå letar efter klädesplagg som kanske skulle kunna förgylla din garderob. Shoppa aldrig utan en plan.
 
Det andra som krävs är att du har sällskap av någon som vet ungefär vad du gillar i klädväg. Denne person måste självklart vara införstådd med vad som står på dagens shoppingschema, och han eller hon bör även känna till din storlek. Det är nämligen din shoppingkamrat som till stor del kommer avgöra vad du till slut kommer hem med för "godsaker".

Själva tillvägagångssättet är sedan det riktigt briljanta i denna mycket väl utstuderade shoppingteknik. Du själv tar ett klädesplagg och går till provhytten, medan din kamrat, eller klädscout som han även kan kallas, "scoutar" efter andra vettiga och nödvändiga plagg. Medan du provar plagg kommer sedan scouten att på löpande band leverera nya plagg till dig som du kan testa. Således hinner du med att prova en mycket stor mängd klädesplagg på mycket kort tid, vilket minskar den där ökända ryggsmärtan. Det sparar extremt mycket tid och möda, och gör shoppingen till någonting som går att överleva. Effektivitet på hög nivå!

Min far är min perfekta shoppingscout. Han är mer eller mindre samma person som jag, om än lite tyngre och några hårstrån på huvudet fattigare, vilket gör att vi är ett alldeles utmärkt shoppingteam. Han vet exakt vilken typ av kläder jag hatar, och kan således ge mig alla tänkbara kläder jag kan stå ut med att bära, vilket är det viktigaste. I somras krossade vi alla tänkbara shoppingrekord när vi på 20 minuter lyckades byta ut nästan hela min garderob. Det är en mäktig känsla att shoppa så fort att ryggsmärtorna knappt hinner börja. Du borde prova det någon gång!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0