"Gör ditt bästa"

Det finns många dumma uttryck, och så finns det riktigt jävla korkade uttryck som "gör ditt bästa, det är allt man kan begära". Jag hatar det uttrycket. Det må vara det sämsta man någonsin kan säga, för det bygger helt på en osanning. "Ditt bästa" är nämligen ingenting man exakt kan mäta. Perfektion är alltid, rent teoretiskt, ens bästa, men det är omöjligt att uppnå. Det gör så att man alltid kan förbättra sig.

"Jag gjorde i alla fall mitt bästa" är således fullständigt idiotiskt att säga. Det är någonting förlorare säger för att de inte var tillräckligt bra. För hur bra man än gjorde någonting kan man alltid göra det bättre. Du kunde ha tränat mer, förberett dig bättre och agerat mer fulländat. Det bästa finns inte, för det är omöjligt att uppnå.

Så snälla, sluta bortförklara din uselhet med att du faktiskt gjorde ditt bästa och att ingen kan begära mer än så. För det kan man. Man kan alltid begära mer, framför allt av sig själv. Acceptera att du bara inte var tillräckligt bra istället, det är det bästa sättet att förbättra sig i framtiden. Det är bara förlorare som använder uttrycket "jag gjorde mitt bästa". Sluta vara en förlorare...

Kommentarer
Postat av: Clara

Haha men eller hur! Eller efter prov "Gick inte så bra men gjorde i alla fall mitt bästa.."
eh jaha? vad skulle "ditt sämsta" vara? att sitta och INTE svara på frågor som du egentligen kunde?

Svar: Exakt. Prov är ju det tydligaste exemplet. Man kan ju alltid plugga mer, så om man inte har allt rätt har man egentligen inte gjort "sitt bästa"
Viktor Den Store

2012-11-15 @ 19:52:24
Postat av: Jenny

Du är min idol, seriöst! xD

Svar: Det låter helt sjukt, men tack! :)
Viktor Den Store

2012-11-16 @ 10:19:02
URL: http://jannny.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0