God, I hate clubs...

Det var ett tag sedan jag var på en klubb faktiskt, och det beror huvudsakligen på två saker. Först och främst så har jag ju passerat 20-strecket och då är man plötsligt äldre än Drottningen av England i klubbsammanhang. Jag känner mig som ett forntida och numera utdött djur bland alla klubbande 18-åringar. Den andra anledningen är för att klubbar suger. Riktigt jävla mycket. Förlåt, nu underdrev jag. Klubbar snaskar på manligt organ mer än vad man någonsin kan tänka sig. Helvetet är en mer inbjudande plats än en klubb, och låt mig förklara varför genom att gå igenom hur en normal klubbkväll brukar (brukade) se ut för mig.

Jag anländer i mitt goda sällskap till klubben där vi tydligen ska försöka uthärda kvällen, och det står ganska snabbt klart att vi inte är ensamma. Utanför ringlar det nämligen, helt utan anledning eftersom klubben suger, en monumentalt lång kö med sanslöst osofta människor som är övertaggade på att träda in i den helvetiska miljön som klubben erbjuder. Eftersom jag ogärna tränger mig får jag således ställa mig sist i kön, som uppskattningsvis alltid är typ 40 minuter lång. Så där står jag nu och trängs med osofta människor, i en kö som leder till en ännu trängre plats med ännu fler osofta människor. Jag kan från min oönskade köposition känna basen från den direkt hemska musiken. Dessutom regnar det ju givetvis, för vi bor ju i Sverige där vädret var bättre och varmare på istiden.

Nåväl. Efter att ha övertalat vakten att jag är trött för att jag stått i kö i skitväder sedan tidernas begynnelse och således inte alls är full så får jag äntligen komma in, trots att jag egentligen inte vill. Paradoxalt nog måste jag nu betala för att komma in. Inte nog med att jag måste spendera tid med folk jag inte tycker om, på en plats där jag inte vill vara, som spelar musik jag hatar, jag måste dessutom betala för det. En dryg hundralapp senare har jag kommit in ungefär fem meter innanför klubbens dörrar, och jag mår redan illa. Mycket längre kan jag dock inte gå, för nu måste jag betala lite till. Man får ju nämligen inte ha jacka på sig.

När detta skamliga rån är utfört är jag äntligen fri att röra mig som jag vill i detta fängelse. Eller ja, fri och fri. Dansgolvet är uteslutet eftersom det är den plats där flest idioter samlats, musiken är för urkass för att man ska vilja dansa och dessutom så hatar jag att dansa så musiken spelar egentligen ingen roll. Att gå till baren är då mer lockande, men inte heller detta är en bra idé. För vad ska jag göra där? Jag kommer återigen att få stå i kö, och all dricka jag skulle kunna tänkas dricka för att bedöva smärtan över att vara inne på klubben är överpriserad å det grövsta. Dessutom är det inte ens säkert att jag någonsin får en dricka innan stället sänger, för alla bartenders är mycket noga med att servera tjejerna först.

Således finns det alltså bara en sak kvar att göra. Krypa ihop och göra sig så liten som möjligt, för att således få det marginellt mindre trångt, och sedan hålla sig så nära väggarna som möjligt. Likt en psykiskt sjuk katt får jag alltså spendera de kommande timmarna med att stryka mig mot väggarna.

Trots detta kan jag ju dock inte undgå att bli tacklad av någon jävla jubelidiot, som har en frisyr från helvetet och tror att han kommer få ligg om han dricker sig själv tillräckligt full för att se snygg ut i spegeln. Jag har tur om jag kan undgå att få en alkoholhaltig dryck spilld över mina kläder. Att stå så stilla som möjligt för att undgå kraftiga sammanstötningar med något fyllo är inte heller ett alternativ. Golvet är ju nämligen så kladdigt av spilld dryck att man måste hålla sig i rörelse för att inte fastna för evigt.

Det finns således bara en enda sak man kan göra på en klubb. Jag får fortsätta stryka mig mot väggarna och använda all min smidighet för att undgå kollisioner, samtidigt som jag kan se klockan börja närma sig 03:00 då jag äntligen kommer att få gå därifrån. De snuskiga fem i tre-raggen flimrar förbi ögonen i gränslösa antal, och man vill bara fly. Men det går inte, för nu måste man stå i kö igen för att få hämta ut sin jacka. I det här stadiet kan man bara tänka på en enda sak: Hur i helvete tänkte jag när jag betalade för detta?!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag gillar dig/din blogg men nu förstår jag faktiskt inte riktigt?
1: Ogillar du all sorts musik? Det finns ju olika sorters klubbar med olika sorters musik. Rockklubbar, Houseklubbar, Schlagerklubbar osv. Någon måste ju vara ok?
2: Det är ju inte alltid galet lång kö. Gå dit tidigare eller senare om du alltid hamnar i "masstillströmningen"
3: Det här med att alla bartenders alltid serverar tjejerna först. Nej, nej, nej, det gör vi inte. Det är ett allmänt känt faktum att tjejer dricksar sämre, tar längre tid för att beställa och är allmänt värdelösa, så om man kan välja vem man tar först så är det fan inte tjejerna. (Nu jobbar dock jag och de flesta andra jag jobbat med efter principen "från vänster till höger" och sen börjar man om igen. Tar alla på vägen liksom, inte väljer lite hipp som happ)
4: Överpriser i baren. Nja, visst om du jämför med vad en drink skulle kosta om du tassade iväg till bolaget och köpte en flaska vodka och sen köpte juice på ICA så är det klart att det är mycket dyrare. Men om du skulle kolla vad vinsten på varje drink är så skulle du se att den är inte stor efter alla utgifter som hyra, personal, skatter, arb.givaravgifter, inventarier osv osv...

Men om du har kommit fram till att klubblivet inte är för dig (det är inte för alla) så stanna hemma med ditt goda sällskap. Trevligare att umgås där faktiskt!(och musiken suger inte) :)

Svar: 1. Nej då, men rockklubbarna är ju knappast klubbar utan oftast barer. Där är det tydligen svårraggat, så mina vänner är inte intresserade av att gå dit. Houseklubbar är hemska och det vanligaste, och Schlagerklubbar är för folk som är över 35.2. Då måste jag ju vara där ännu längre?
3. Då är jag för ful för att få beställa, eller för snäll. Antagligen båda.
4. Jag njuter inte av att stå och smådricka direkt, eller av alkohol över huvud taget. Krävs rejäla mängder för att jag ska bli "lite rolig", så det är ovärt att dricka över huvud taget egentligen. Det blir dyrt...

Angående ditt sista tips så håller jag helt med. Problemet är bara att mina vänner envisas med att det tydligen är en bra idé att gå ut ändå. Korkskallar!
Viktor Den Store

2012-10-11 @ 22:59:40
Postat av: frida

du verkar verkligen vara en bitter människa?

Svar: Bitter eller realist. Det beror på hur man väljer att se på det.
Viktor Den Store

2012-10-12 @ 19:25:52
Postat av: Johanna

Hahaha, fy fan vad härlig! Keep it comin'!

Svar: Det kommer så fort jag har någonting att skriva om! :)
Viktor Den Store

2012-10-17 @ 21:37:54
Postat av: Jenny

Du borde fan få ett pris på BlogAwards för dina kommentarer hos Dessie!! xD Du förgyller typ min vardag hahaha! :D

Svar: Haha, jag hade nog varit rätt så osugen på att någonsin gå på blog awards så det priset skulle lika gärna kunna ges till någon annan. Men tack för de snälla orden! :)
Viktor Den Store

2012-10-18 @ 08:47:30
URL: http://jannny.blogg.se
Postat av: Woonkey

Kolla in woonkey.se online shopping. Gilla vår FB-sida och ta del av erbjudande, rabatter och tävlingar :)

Svar: Det låter ohyggligt mycket som att jag är motsatsen till er målgrupp...
Viktor Den Store

2012-10-18 @ 22:18:38
URL: http://www.woonkey.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0