Ett resonemang om Nalle Puh och hans värld

Under de senaste dagarna har jag tänkt väldigt mycket på Nalle Puh och hans värld. Det har varit minst sagt intressanta tankar att sysselsätta min hjärna med. Det hela började med att jag funderade på huruvida Kanin är en kille eller tjej. Jag kom inte fram till något riktigt svar, även om det nog lutar åt att han är en kille, men jag kom fram till en annan sak.

Kanin är överlägset bäst i Sjumilaskogen. När jag var yngre tyckte jag alltid att Sorken, med sin omåttliga mystik, var Sjumilaskogens främste invånare, men nu har jag ändrat mig. Kanin är kungen. Han/hon (kommer i framtiden benämna Kanin som en Han för enkelhetens skull) är både intelligent och hysterisk på ett underbart sätt. Trots sin outtröttliga aptit för urtråkigt trädgårdsarbete så vet man att det alltid händer någonting spännande kring Kanin.
 
Till slut kommer Kanin att vara nära ett sammanbrott, vilket är fantastiskt underhållande. Det spelar liksom ingen roll vad som händer, Kanin kommer vara nära ett hysteriskt sammanbrott oavsett händelseförlopp. Han bär på så mycket intelligens, men ändå är det hans som blivit ett freak eftersom intelligens är en bristvara i resten av skogen. Detta gör att jag gillar Kanin ännu mer eftersom jag kan identifiera mig med honom. Kanin är kort och gott bäst i Sjumilaskogen, och när man tänker efter så är ändå konkurrensen ganska hård. Grattis bäste herr Kanin!

En annan tanke som slog mig var att man genom att ta huvudkaraktärsdragen från varje karaktär i Sjumilaskogen skulle kunna forma den perfekta människan. Låt mig förklara närmare:

Nasse är ödmjuk som få, Nalle Puh är ofantligt snäll, Kanin är som jag tidigare nämnde intelligent och hysterisk, Uggla har en fantastisk vilja att lära sig nya saker, Ru är nyfiken, Känguru är lugn, Sorken har känsla för timing och Tiger är glädjen personifierad. Dessutom finns ju Ior som... Som... Som är väldigt duktig på att bygga ihop sitt hus gång på gång.

Tänk er själva en person som är ödmjuk, snäll, intelligent, glad, nyfiken och lugn, samtidigt som han eller hon har en utmärkt känsla för timing, gillar att lära sig nya saker och är en hejare på snickeri. Skulle inte det vara en förbaskat bra människa? Jo, visst är det så.

Nåja, det var allt för denna gång. Hoppas ni lärt er något. LÄNGE LEVE KANIN!

Han klär sig till och med som en kung...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0