En dålig låt med en dålig video

Spice Girls... Vad kan man egentligen säga om detta urusla 90-talsfenomen som skapat några av de mest irriterande låtarna man någonsin kommer höra? Antagligen alldeles för mycket, så därför tänker jag begränsa min kritik till en viss låt med tillhörande video. Jag talar givetvis om kryddflickornas största hit - Wannabe. Låten som gav uttrycket tuggummimusik en ny innebörd, och som dessutom har en video som enbart väcker frågor. Låt oss därför ta en titt på den:



Videon börjar musiklöst med att hela kvinnogänget kommer springande nedför gatan som om de vore speedade på kaffe, Red Bull och tjack. De stannar av någon anledning bredvid ett par hemlösa män som två av tjejerna direkt börjar antasta, genom att sno den enes keps. Resterande flickor tycker inte att mobbningen mot de hemlösa håller måttet, så de börjar istället sjunga i öronen på en stackars familj som hoppar ut ur en bil.

Energiflödet i deras kroppar har tydligen inte avtagit efter detta illdåd. Tjejerna har fortfarande mer spring i benen så därför stormar de allihopa in i ett askonstigt hus där de förstör allt i sin väg. När de slängt ett antal viktiga dokument all världens väg så börjar den irriterande låten, och allt blir ännu värre.

Spasmiska dansrörelser som ser totalt okontrollerade och okoreograferade ut kombineras med bristfälligt mimande, när tjejerna far genom huset som en ytterst ovälkommen storm. De antastar varenda människa som kommer i deras väg, och alla tjejer får ungefär lika mycket utrymme för att visa sig från sin absolut sämsta sida. Alla utom en det vill säga, för hon som är mest känd för att vara gift med David Beckham gör nämligen ingenting. Hon sjunger inte och håller sig konstant i bakgrunden. Hennes enda roll i gruppen verkar vara att bidra med att visa lite hud, men det klarar hon faktiskt med bravur.

När en äldre man iklädd monokel antastas och bjuder på en min som tyder på en hjärtattack så börjar man bli lite trött på detta rövarbands framfart. I denna stund märker vi även extra tydligt att hela videon är filmad med något mystiskt objektiv som gör att kanterna blir ytterst suddiga. Det ser lite ut som om allt är filmat av en oerhört berusad kameraman. Varför? Ja, inte fan vet jag. Det är ännu en i raden av frågor som omringar denna usla videoproduktion.

Efter att kryddflickorna förstört ytterligare lite egendom och betett sig som enorma as mot ännu fler människor så springer de plötsligt ut ur huset, som för övrigt måste ha haft världens konstigaste planlösning. De knuffar till en intet ont anande polisman innan de försvinner bort i fjärran med en buss de inte har betalat för att få åka med. Det hela väcker samma fråga som vi ställt oss minst tio gånger under videons gång. Varför?!

Kommentarer
Postat av: JP

Dina observationer är spot on!! As always.

Svar: Givetvis :)
Viktor Den Store

2013-04-18 @ 18:55:59
Postat av: Amanda

Min största fundering är vad i helvete en "Zig a zig ah" är som de really really really want...?

Svar: Det är ännu en bra fråga. Det låter ju dock väldigt coolt!
Viktor Den Store

2013-04-18 @ 19:30:26
Postat av: JP

Förstår inte att folk faktiskt köpte deras skivor. Hemskt är ju bara förnamnet. Och att sedan behöva se skiten till video dag ut och dag in på MTV var ju för fan tortyr a la Al Qaida.

Svar: Folk i allmänhet är sämst, det är nog anledningen till att deras skivor sålde så bra som de gjorde...
Viktor Den Store

2013-04-18 @ 20:47:46
Postat av: Anonym

hahaha gud va jag älskar dina "recensioner" av låtar och dess video. du är en sann underhållare viktor! :D

Svar: Danke!
Viktor Den Store

2013-04-18 @ 20:50:38
Postat av: claes-göran olofsson

den videon är den bästa musikvideon som gjorts.............heja spacegirls, buh för viktor

Svar: Kom trotsåldern drygt 25 år för sent för dig? Beskrivningen känns tämligen passande:"Om en vuxen skulle bete sig så skulle man tala om social inkompetens eller kanske envishet, tjurighet, negativism, egocentrism, bristande självkännedom, dumhet, skrikighet, våldsamhet eller just trots."
Viktor Den Store

2013-04-18 @ 21:40:43
URL: http://www.youtube.com/watch?v=8rZj7irrXSw
Postat av: claes-göran olofsson

stackars mina idoler som gråter över din recension... näe, jag tror snarare att dom skrattar åt både dig och din recension

Svar: Sjukt att du kallar dina idoler för spacegirls när de heter Spice Girls. Och jag tror knappast att de skrattar åt mig och min recension, då de inte vet om att varken jag eller recensionen existerar.
Viktor Den Store

2013-04-19 @ 00:57:27
URL: http://www.youtube.com/watch?v=8rZj7irrXSw
Postat av: Mr Z

Jag måste bara tillägga en söt liten sak åt den där Claes-Göran, recensionen är ju på svenska. Eftersom dom är dina "idoler" så skulle dem nog ha ganska svårt att förstå den här recensionen eftersom as you can see, den är på svenska. Spice Girls är från England.

Ännu en gång helt enkelt att DU Viktor tar hem segern.

Svar: Tackar, tackar, tackar. Det känns alltid bra att vinna, även om det i detta fall är lite som att vinna en simtävling mot en sten. Det går liksom inte att förlora...
Viktor Den Store

2013-04-19 @ 01:52:28
Postat av: JP

Din beskrivning av trotsåldern är givetvis också spot on. Även om jag mest skulle vilja spotta. På honom. Mycket. Och länge.
Ha en bra dag, Viktor.

Svar: Min beskrivning är tagen från wikipedia, så det är klart den är spot on :) Ha en bra dag du med!
Viktor Den Store

2013-04-19 @ 06:28:48
Postat av: claes-göran olofsson

jag vill bajsa på er allihopa......speciellt viktor och jp.......som behöver bajs, eftersom ni är riktiga bajsungar.........kolla på hur många som gillar videon.....och som inte gillar videon.....fler håller med mig och tycker den är bra än tycker den är dålig

Svar: Är du en treåring i en vuxen mans kropp eller vad er problemet?
Viktor Den Store

2013-04-19 @ 19:20:06
URL: http://www.youtube.com/watch?v=8rZj7irrXSw
Postat av: ..

Ja du classe kan det va för att folk som inte gillar låten inte kollar på klippet på youtube och därför har den fler gillningar?

Svar: makes sense...
Viktor Den Store

2013-04-19 @ 19:44:40
Postat av: claes-göran olofsson

varför publicerar viktor den där videon om han nu tycker den är så dålig....jamenar, videon är ju hur gammal som helst, så att göra en recension om han inte gillar den när den är så gammal är ju hur knäppt som helst...

Svar: Jag får väl skriva om precis vad jag vill?
Viktor Den Store

2013-04-19 @ 21:15:38
URL: http://www.youtube.com/watch?v=8rZj7irrXSw
Postat av: JP

Vi behöver bajs??? Men du, Classe för satan, sök hjälp och försvinn härifrån. Vi som läser Viktors blogg gör det för att han skriver för jävla roliga texter, vad de än handlar om. Vill vi läsa vad du tycker, så kan vi gå in på din blogg. Och det lär ju inte hända. För vi bryr oss inte om vad du vill säga. Så schaas!!

Viktor: är Mulla bortskrämd från kommentatorsfältet? ;););)

Svar: Nej då Mulla dyker nog upp titt som tätt igen. Idag har han dock haft fullt upp med att ringa mig 50 gånger samtidigt som jag har spelat fotbollsmatch...
Viktor Den Store

2013-04-19 @ 21:22:39
Postat av: claes-göran olofsson

schass på dig själv jp..... jag går hit på denna bloggen för jag vill skratta åt vilka idioter som finns i världen, och ni tar nog priset....kan du inte göra oss alla en tjänst jp, kan du inte spola ner dig själv på toaletten så som den bajskorv du är

Svar: Okej. Du skrattar åt oss, och alla andra i världen skrattar åt dig. Undrar vem det är synd om...
Viktor Den Store

2013-04-19 @ 23:17:34
URL: http://www.youtube.com/watch?v=8rZj7irrXSw
Postat av: JP

Jag ignorerar from now on.

Haha, det måste ha varit något jätteviktigt han ville förtälja dig.

Svar: Nja, när jag frågade sa han bara att han försökt få tag på mig. Så han ville nog egentligen ingenting :P
Viktor Den Store

2013-04-20 @ 07:58:43
Postat av: claes-göran olofsson

hela den riktiga världen skrattar åt dig, din lilla dindingvärld skrattar åt allting

Svar: Nja, nu har du fel igen. Hela världen skrattar MED mig, och hela världen skrattar ÅT dig.
Viktor Den Store

2013-04-20 @ 12:36:44
URL: http://www.youtube.com/watch?v=8rZj7irrXSw

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0