En man som verkligen hade tur i oturen



Shorttrack. Det är namnet på världens kanske mest idiotiska sport. Fyra, eller ibland fem, män i tighta kläder samlas på en alldeles för liten isrink och skridskoåker runt, runt tills de blir helt snurriga. Den som är snabbast i mål vinner. Så långt låter ju sporten inte alldeles för korkad, men när man ser det förstår man hur dumt det verkligen är. Det är alldeles för trångt, vilket leder till att folk ramlar till höger och vänster, och den som verkligen är snabbast kan lika gärna komma sist, och den som ligger sist hela loppet kan lika gärna vinna.

Det man nu undrar är ju vem som sysslar med en så urbota dum sport? Ja, en av utövarna heter Steven Bradbury och kommer från Australien. Han utnyttjade vad som antagligen var Australiens enda isrink till att träna på denna idiotiska sport, men ändå blev han aldrig speciellt bra. Han kom till OS, men väl där hade han sällan mycket att säga till om. Som om inte hans otillräckliga talang var nog så drabbades han även konstant av enorm otur. Han höll flera gånger på att dö när han utövade sin älskade skitsport, då han både lyckades bryta nacken och skära upp halva benet på en motståndares skridskoskena.

Efter oändligt många livsfarliga skador så bestämde han sig till slut för att göra en sista tävling - OS 2002 i Salt Lake City. Och här skulle turen till slut vända. Bradbury kände mycket väl till sin otillräckliga förmåga, så han bestämde sig för att helt enkelt lägga sig sist i varje lopp och hoppas på ett mirakel. Och mirakel var precis vad han fick. Inte en gång. Inte två gånger, utan hela tre gånger.

I kvartsfinalen låg Bradbury hopplöst sist, men i sista kurvan ramlade en av startfältets fyra åkare, vilket gjorde att Bradbury kom in som trea. Tyvärr skulle bara de två bästa gå vidare, men eftersom den ena åkaren blev fälld så diskvalificerades även en annan, och så plötsligt var Bradbury tvåa. I semifinalen var Bradbury om möjligt ännu längre från täten, men turen var framme igen. Två personer framför honom tokrasade, och på något helt fantastiskt osannolikt vis så var Bradbury klar för OS-final.

Mer nederlagstippad kan man ju knappast bli än vad Bradbury nu var. Inte någon i hela världen förväntade sig annat än att den usla australiensaren skulle komma överlägset sist, och precis så såg det ut att bli. Bradbury låg tio meter efter när de korta asiaterna i täten närmade sig sista kurvan, men turen hade som sagt vänt. Alla de korkskallar som utövade denna korkade sport och som låg före Bradbury krokade i varandra och föll handlöst. Bakom kom Bradbury och kunde enkelt bara glida in i mål och säkra Australiens enda guld i de olympiska vinterspelen någonsin. Mannen som hemma i Australien kallats för världens mest otursförföljda man hade mer tur än någon annan någonsin har haft. Snacka om att turen vände. Det bästa med det hela? Att Bradbury jublade så härligt när han vunnit, trots att han nog egentligen varit sämst i hela tävlingen. Kan en sport bli dummare?

Kommentarer
Postat av: JP

Nu är jag ikapp. Har nu läst alla inlägg jag missat och konstaterar nöjt att du håller formen. Du roar mig till medvetslöshet (näst intill i a f)
Så, tack, keep up the good work och hälsa "min" Mulla Omar. ;)

Svar: Bra jobbat! :) Jag ber om ursäkt för ett antal oinspirerande inlägg, men lovar att bättra mig om jag bara finner lite mer inspirerande ämnen igen!
Mulla är officiellt hälsad till! :D
Viktor Den Store

2013-04-10 @ 15:42:46
Postat av: JP

Du har inget att be om ursäkt för. Jag har mig själv att skylla att jag råkade vara nära nån jävel som inte behagar hålla sig hemma när han/hon är smittbärare >:(

Svar: På tal om att vara nära någon så undrar Mulla hur ni ska börja dejta?
Viktor Den Store

2013-04-10 @ 16:00:23
Postat av: JP

Haha, jaa du ....

Svar: kom igen nu, inga hemlisar. Mulla är taggad!
Viktor Den Store

2013-04-10 @ 16:03:16
Postat av: JP

....

Svar: Bangare...
Viktor Den Store

2013-04-10 @ 16:04:38
Postat av: Mulla Omar

Får man fråga hur du hittade bloggen?

2013-04-10 @ 16:05:05
Postat av: JP

Höll på att garva ihjäl mig när Viktor totaldissade Dessie i hennes kommentatorsfält tidigare.

Svar: Hur blev du så störtkär i Mulla då, men ändå inte kär nog för en endaste liten dejt? :P
Viktor Den Store

2013-04-10 @ 16:07:05
Postat av: JP

Störtkär??? Jag började med att skriva att vi skulle supa ihop efter din målande beskrivning av hans fylla/fyllor.
Kärleken har du väl hittat på!!! ;)

Svar: Ja, men det går inte att supa med Mulla utan att känna kärlek förstår du väl? :D
Viktor Den Store

2013-04-10 @ 16:13:41
Postat av: JP

Aj då ;)

Svar: När är ni törstiga samtidigt då? :)
Viktor Den Store

2013-04-10 @ 16:16:36
Postat av: JP

...

Svar: haha ja du ser ju iaf Mullas kommentar. Bara att hojta till om du är törstig någon gång! :D
Viktor Den Store

2013-04-10 @ 16:17:55
Postat av: Mulla Omar

Jag är alltid törstig

2013-04-10 @ 16:18:23
Postat av: JP

Haha, hur vet ni att jag inte är en 30-årig tant med tre barn som bara vill utnyttja stackars Mulla ;););)

Svar: Det vet vi inte, men hur vet du att Mulla skulle tacka nej till det? :D
Viktor Den Store

2013-04-10 @ 16:42:06
Postat av: JP

Haha, det vet jag förstås inte, det har du rätt i :D

Svar: Mulla säger aldrig nej :D
Viktor Den Store

2013-04-10 @ 17:13:44
Postat av: JP

Jasså?? ;)

Svar: Självklart inte. Mulla är Mulla, han accepterar inte ett nej från sig själv! :)
Viktor Den Store

2013-04-10 @ 18:45:13
Postat av: Mulla Omar

Aldrig ett nej!

2013-04-10 @ 19:43:06
Postat av: JP

Ni e då för söta.

Svar: Det där tror jag du har fått om bakfoten...
Viktor Den Store

2013-04-10 @ 19:55:04
Postat av: Mulla Omar

Är detta din blogg: http://jpe.blogg.se/ ????

2013-04-10 @ 20:05:29
Postat av: JP

Haha, no but I wish, hon va ju tight som fan. Kontakta henne du, Mulla. Hon kanske vill dejta ;)

Svar: Nu blev nog Mulla lite besviken :(
Viktor Den Store

2013-04-10 @ 20:30:58
Postat av: JP

Det förstår jag. Jag hade oxå velat att hon var jag. Kör ni detektivstilen ikväll?

Svar: Mulla gör det konstant. Jag ska titta på fotboll jag :)
Viktor Den Store

2013-04-10 @ 20:39:12
Postat av: JP

:) stackarn.

Svar: Är nog inte så synd om honom :P
Viktor Den Store

2013-04-10 @ 20:56:02
Postat av: JP

Han har ju något att göra i a f ;)

Svar: Ja, du vill ju iaf inte hitta på något med honom :P
Viktor Den Store

2013-04-10 @ 21:47:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0