Att bygga en mänsklig pyramid

Min släkt är en underbar samling människor. Underbar, men fullständigt galen. Det finns utan minsta vekan inte några människor som kan hitta på lika idiotiska saker, men heller inte några människor jag har lika roligt med. Alla är sig själva, och det innebär att alla är knäppa. Knäppa på ett mycket charmigt sätt alltså.

En mycket liten bagatell av alla knäppheter som min släkt sysslat med genom åren är den mänskliga pyramiden. Jag var vid startandet av denna tradition för ung för att minnas hur allt började, men jag minns med glädje hur pyramiden har rests i flertalet länder. Precis som de riktiga pyramiderna så lockar även den mänskliga pyramiden ofta turister. Det är nämligen inte helt ovanligt att man vid resandet av pyramiden blir både fotad och filmad av folk som aldrig sett på maken till idiotiska människor.


En härlig mänsklig pyramid på en thailändsk strand (tror jag). Just detta bygge filmades av en tysk. Notera de snabba brillorna jag har på mig där jag poserar på pyramidens topp.

Det viktiga när man bygger en mänsklig pyramid är att ha en stabil grund, eller folk som inte har någon känsel i ryggen. Ryggkänsel är enbart en nackdel eftersom man kommer få knän inborrade i ryggen vare sig man vill det eller ej om man står som grundsten. Således passar feta människor bäst som grund. Sedan gäller det att sakta men säkert bygga sig uppåt i storleksordning, så att den minsta människan i sällskapet blir pyramidens topp. Mycket svårare än så är det inte, rent teoretiskt alltså. I verkligheten är ett mänskligt pyramidbygge ingen lek, utan någonting som kräver mycket stor precision.


Allt eftersom jag blivit äldre, fetare och stelare så har jag fått leta mig nedåt i pyramiden. Nu för tiden är jag grundsten. Töntiga kräftskive-hattar hattar och en hund kan göra det hela mycket fulare och roligare!
 

Som en hyllning till mina släktingars tokerier så lyckades jag, några veckor innan min student, på mösspåtagningen i skolan anordna den hittills största mänskliga pyramiden jag deltagit i. Bygget krävde all min kunskap och övertalningsförmåga, men till slut blev det av, och vilket resultat det blev sedan. Jag är för evigt stolt över alla pyramider jag deltagit i, och jag hoppas på att i framtiden få delta i många, många fler. Gärna med den eminenta släkten Jansson - galenskapernas mästare!

Resultatet av att jag lurat alla killar i min gymnasieklass till att delta i ett pyramidbygge. Det var en vacker stund, även om jag nästan bröt ryggen...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0