Ett av världens underverk

Jag är urdålig på att skriva om saker jag tycker om. Jag misstänker att det har att göra med att jag knappt tycker om någonting alls, men även för att jag nästan aldrig skriver om sådant jag tycker om. Jag har helt enkelt inte lärt mig hur man gör. Idag tänkte jag dock göra ett försök.

De flesta filmerna, hur bra de än är, innehåller någon del som är lite mindre tilltalande. Det behöver inte vara dåligt, men ändå lite sämre än filmens övriga delar. Det kan handla om att musiken inte passar in till hundra procent, eller att skådespeleriet i någon scen känns okoncentrerat och dålig. Även det minsta lilla misstaget kan dra ned betyget på en film från en tia till en nia.

För att få en film så bra som möjligt krävs det att man minimerar antalet saker som drar ned betyget, och lyckas man med detta på ett bra sätt kommer filmen vara en härlig upplevelse. En gång, eller egentligen tre, hände det dock att allting bara föll på plats. Alla pusslets bitar passade från första till sista stund, och det finns i detta fall ärligt talat ingenting vettigt att klaga på. Detta hände när Sagan Om Ringen-trilogin filmatiserades.

Sagan Om Ringen-filmerna är så mycket mer än ett gäng filmer för mig. Det är ett bevis för mänsklighetens kapacitet. En trio fantastiska skapelser som genom folks strävan efter perfektion har uppnåt en nivå av briljans som saknar motstycke, även inom andra områden än film. Det är skönhet på riktigt. Skönhet som bara kan uppnås när människor som till fullo bemästrat sitt leverne tillsammans arbetat mot ett gemensamt mål.

Dessa tre filmer är imponerande på så många sätt. Folks vilja att dra åt samma håll var absolut nödvändig för att färdigställandet av dessa enorma skapelser skulle vara möjligt. Mängden arbete var nämligen så enorm att det från början måste ha känts helt överväldigande för alla inblandade parter. Det är så mycket jobb att det knappast går att förstå. Det är först när man gottar sig i förbluffande fakta om filmerna som man verkligen förstår hur otroligt det egentligen är. Eller vad sägs om det faktum att två personer under hela produktionen satt och länkade ihop plastringar för att göra ringbrynjor. Totalt satte de ihop 12,5 miljoner ringar, och när de var färdiga hade de inte längre kvar några fingeravtryck på sina tummar eller pekfingrar. Det om något är engagemang.

Under så många år har jag funderat på vad det finns att ändra på för att göra filmerna bättre, men det slutar alltid med att jag kommer fram till samma slutsats. Det finns ingenting. Visst finns det små klaff-fel och annat, men dessa bidrar enbart till att avslöja att det trots allt är en mänsklig produktion. Utan dessa hade man inte ens kunnat tro att filmerna finns i verkligheten.

Jag vet att perfektion inte existerar, men är det någon gång som mänskligheten kommit nära så var det när Sagan Om Ringen-trilogin filmatiserades. Som genom ett mirakel överträffade alla sig själva, med ett minst sagt spektakulärt resultat. Skådespelarnas kemi är oöverträffad, musiken tillhör det främsta som någonsin skrivits, ja allt är så nära perfektion som man någonsin kan komma. Mänskligheten har skapat några fantastiska skapelser genom åren. Egyptens pyramider, den kinesiska muren, och så för dryga tio år sedan så nådde filmmediet sin absoluta höjdpunkt då Sagan Om Ringen-trilogin filmatiserades. Och i samma stund fick ett av världens nya underverk se dagens ljus.



 Det kan inte göras bättre än såhär...
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Zahra

Hur gammal är du Viktor? Och varför hatar du så mycket? Jag kom in till bloggen via Dessies kommentarsfält och blev nyfiken på bloggen (och din negativitet också haha)

Svar: Jag är 22 och jag hatar för att hat är så jävla underskattat. Har skrivit ett inlägg om det, du kan finna det här:
http://ettpaeron.blogg.se/2012/november/hat-det-mest-underskattade-som-finns.html
Viktor Den Store

2013-01-11 @ 23:26:22
Postat av: Sofia

Åh... Jag blev lite tårögd. Det är så sant, allt du skriver. Vad som än sätts i motsats till lotr kommer att framstå som ett jävla skämt. Sagan om ringen är guld.

Svar: Inget kommer någonsin bli lika bra! :)
Viktor Den Store

2013-01-12 @ 21:22:55
URL: http://minasamladeverk.blogspot.com
Postat av: Anonym

Där satte du huvudet på spiken. WORD

Svar: Mitt huvud är konstant på spiken!
Viktor Den Store

2013-01-13 @ 13:41:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0