Fick ett brev...

Eftersom jag är ohyggligt slö så orkar jag sällan kika in i mitt postfack för att se om herr brevbärare har lämnat någon leverans till mig. Idag gjorde jag dock ett undantag, vilket skulle visa sig vara mycket trivsamt. Jag hade nämligen fått ett brev från Svenska kyrkan. Detta brev var ingenting annat än hysteriskt roligt, så jag tänkte dela med mig av några väl valda ord som man kan finna i brevet, för att sedan komma med mina egna kommentarer om dessa ord. Den första delen jag fastnade för var denna:

"Vi försöker ge plats åt de stora frågorna som ibland glöms bort i jakten på det perfekta livet: Vem är jag? Varför finns jag? Vad är meningen med livet? I församlingen försöker vi reflektera över vad Gud, Jesus och Bibeln har att säga oss och varför det är relevant i samhället idag."

Detta stycke är som ni ser helt fantastiskt på alla tänkbara sätt. Sällan har jag skådat någonting så dumt som detta, för verkligheten är ju precis det motsatta till vad Svenska kyrkan vill få det att låta som. Kristendomen har inga som helst vettiga svar på de ovanstående frågorna, och Gud, Jesus och Bibeln har bara trams att säga oss. Detta trams är dessutom inte ett endaste dugg relevant i samhället idag. Allt blir oerhört paradoxalt och konstigt, för det är ju som om Svenska kyrkan gör reklam för en tjänst som egentligen inte finns. Men det dumma tar inte slut här, för det finns ännu mer bevis på att den Svenska kyrkan lever i en alternativ verklighet där de helt har glömt bort hur världen ser ut idag:

"Vi tror att du bär på erfarenheter, visdom och frågor som kan göra vår gemenskap rikare."

Här är det ju lite som att man ber om sin egen dödsdom. Javisst bär de flesta svenskarna på erfarenheter, visdom och frågor som skulle kunna göra gemenskapen rikare. Fast egentligen skulle det ju bli döden för gemenskapen, eftersom frågorna hade kunnat vara exempelvis: Vad har ni vetenskapliga bevis för att Gud finns? Tycker ni verkligen att bibeln håller för en källkritisk granskning?

Det är nästan så att man är lite sugen på att besöka ett av den lokala församlingens möten. Då skulle dessa människor som envisas med att leva kvar i medeltiden få ta del av lite visdom och vettiga erfarenheter. Det vore dessutom väldigt kul att få bläddra igenom en bibel, bara för skojs skull. Ska man se lite objektivt på saken bör ju denna skrift räknas som ett av historiens mest komiska verk. Det är någonting väldigt lustigt med folk som än idag håller på med sån här intelligensmässig nonsens. Tack för ett gott skratt, Svenska kyrkan!

Kommentarer
Postat av: Mina

Amen to that!

2013-06-14 @ 15:52:32
Postat av: JP

En gång läste jag Bibeln, från pärm till pärm. Bara för att kunna säga; nej, jag tror inte.

Svar: Hur lång tid tog det?
Viktor Den Store

2013-06-27 @ 17:38:39
Postat av: JP

En jävla stund. Uppdelningar och sjukt gammal svenska gjorde sitt. Tillsammans med de extremt tunna bladhelvetena.

Svar: Jag blir nästan lite sugen på att läsa den bara för att kunna göra narr av alltihop.
Viktor Den Store

2013-06-27 @ 19:19:12
Postat av: JP

Exakt så, min vän.

2013-06-28 @ 08:44:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0